یک روزنامه‌نگار و یک وکیل در بلاروس به شش سال زندان محکوم شدند

پاول ماژیکا، روزنامه‌نگار، و یولیا یورگیلویچ، وکیل، به‌دلیل کمک به آنچه بلاروس «فعالیت‌های افراط‌گرایانه» می‌نامد مجرم ‏شناخته شدند

الکساندر لوکاشنکو، رهبر اقتدارگرای بلاروس - GAVRIIL GRIGOROV/SPUTNIK/AFP

انجمن روزنامه‌نگاران بلاروس روز چهارشنبه چهارم مرداد (۲۶ ژوییه) اعلام کرد که بلاروس یک روزنامه‌نگار و یک وکیل مدافع زندانیان سیاسی را به شش سال زندان محکوم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاول ماژیکا، روزنامه‌نگار، و یولیا یورگیلویچ، وکیل، به‌دلیل کمک به آنچه بلاروس «فعالیت‌های افراط‌گرایانه» می‌نامد مجرم شناخته شدند.

بلاروس نزدیک به سه دهه است که زیر سیطره الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری آن کشور، اداره می‌شود. در پی انتخابات پرمناقشه بلاروس، از زمانی که لوکاشنکو بار دیگر در میان اعتراض گسترده مردم در سال ۲۰۲۰ به قدرت رسید، دولت او سرکوب منتقدان را تشدید کرد و آن‌ها را یا به زندان انداخت یا مجبور به تبعید کرد.

یورگیلویچ متهم شده بود که اطلاعاتی درباره محاکمه آلس پوشکین، هنرمند و زندانی سیاسی بلاروسی، به ماژیکا داده است و این روزنامه‌نگار آن اطلاعات را در وب‌سایت خبری «بلست» منتشر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوشکین، که به‌دلیل هتک حرمت از نمادهای دولتی و تحریک نفرت به زندان افتاده بود، اوایل ماه جاری در ۵۷ سالگی در زندان درگذشت. پوشکین در کارهای هنری‌اش اغلب الکساندر لوکاشنکو، رهبر اقتدارگرای بلاروس، را هدف قرار می‌داد. او در یک مورد انبوهی کود حیوانی را در برابر دفتر ریاست‌جمهوری در مینسک خالی کرد.

مقامات بلاروس در سال ۲۰۲۱ شبکه تلویزیونی «بلست» مستقر در لهستان را با برچسب «افراطی» غیرقانونی اعلام کردند. تعدادی از خبرنگاران این شبکه پیش‌تر در بلاروس احکام سنگینی گرفته بودند.

ماژیکا و یورگیلویچ در ماه اوت سال گذشته، پس از بازگشت به بلاروس دستگیر شدند و تا کنون در بازداشت موقت بوده‌اند. آنها از شهادت دادن در دادگاه خودداری کردند و زمانی که به جایگاه متهمان در دادگاه رفتند، به دوربین‌ها پشت کردند.

به گزارش گروه حقوق بشر «ویاسنا»، اکنون نزدیک به ۱۵۰۰ زندانی سیاسی در بلاروس زندانی‌اند.

زندان و تبعید و اعتراف‌های تلویزیونی از جمله ابزارهای سرکوب دولتی الکساندر لوکاشنکو علیه نیروهای سیاسی مخالف و روزنامه‌نگاران و منتقدان او است. در ماه ژوئن ۲۰۲۱، رومان پروتاسویچ، خبرنگار منتقد دولت بلاروس، برای سومین بار در تلویزیون دولتی آن کشور ظاهر شد و در حالی‌ که می‌گریست به نقش خود برای سازمان‌دهی اعتراض‌های گسترده علیه الكساندر لوكاشنكو اعتراف کرد. بستگان رومان پروتاسویچ گفته‌اند که او زیر شکنجه مجبور به اعتراف شده است.

بیشتر از جهان