روزنامه‌نگار بلاروسی بازداشت شده در اعتراف تلویزیونی اشک ریخت

بستگان رومان پروتاسویچ گفته‌اند که او زیر شکنجه و اجبار اعتراف کرده است

پدر پراتاسویچ هم پس از پخش اولین اعتراف‌های تلویزیونی پسرش در ۲۵ ماه مه به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «کاملا مشخص است که پسرم کتک خورده است»-TELEGRAM CHANNEL NEVOLF / AFP

رومان پروتاسویچ، خبرنگار منتقد دولت بلاروس، برای سومین بار در تلویزیون دولتی این کشور ظاهر شد و در حالی‌ که می‌گریست به نقش خود برای سازماندهی اعتراض‌های گسترده علیه الكساندر لوكاشنكو، رئیس‌جمهور بلاروس، اعتراف کرد. بستگان رومان پروتاسویچ، گفته‌اند که او زیر شکنجه و اجبار، اعتراف کرده است. پدر پراتاسویچ هم پس از پخش اولین اعتراف‌های تلویزیونی پسرش در ۲۵ ماه مه به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «کاملا مشخص است که پسرم کتک خورده است.»
رومان پروتاسویچ، روزنامه‌نگاری ۲۶ ساله و منتقد سیاست‌های رئیس‌جمهور مستبد بلاروس است که در پی فرود اجباری هواپیمای حامل او در فرودگاه مینسک، دستگیر شد.
به گزارش سی‌ان‌ان او در سومین اعترافات تلویزیونی‌ خود که ۹۰ دقیقه به طول انجامید، به نقش خود برای سازماندهی «اعتراض‌های گسترده و غیرقانونی» برای سرنگونی دولت این کشور پس از انتخابات بحث‌برانگیز ماه اوت سال گذشته اعتراف کرد و گفت: «من به صراحت اعلام می‌کنم که یکی از کسانی بودم که در تاریخ نهم ماه اوت سال گذشته، فراخوان آمدن به خیابان‌ها را منتشر کرد.» او همچنین جرم خود مبنی بر سازماندهی اعتراض‌های غیرقانونی از نظر قوانین داخلی بلاروس را پذیرفت.
به گزارش نشنال‌نیوز، روز پنجشنبه سوم ژوئن، فرانک ویاکورکا، از مخالفان دولت بلاروس، در توییتی نوشت که رژیم، رومن را به «گروگان» گرفته و «تماشای اعتراف‌های او دردناک است و ما باید همه امکانات را برای آزادی او و ۴۶۰ زندانی سیاسی دیگر فراهم کنیم.» والدین رومن نیز در اظهارنظری مشابه معتقدند که فرزندنشان زیر شکنجه و به اجبار، حاضر به اعتراف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


پدر او هفته گذشته پس از پخش دومین اعتراف تلویزیونی رومن، به خبرگزاری فرانسه گفت: «من پسرم را خوب می‌شناسم و تردید ندارم که هیچ‌وقت به میل خود چنین حرف‌هایی را نمی‌زند اما او را شکنجه و مجبور کرده‌اند آنچه را که آنها می‌خواهند بر زبان بیاورد.»
پروتاسویچ از زمان دستگیری تاکنون، سه بار در رسانه‌های دولتی بلاروس ظاهر شده و به نقش خود برای شکل‌دهی اعتراض‌های گسترده اعتراف کرده است. او اوایل هفته گذشته نیز در مستندی تحقیتی درباره حادثه پرواز «رایان ایر» حضور یافت و ادعاهای مقامات بلاروس را مبنی بر اینکه آنها هنگام فرود نمی‌دانستند پروتاسویچ در هواپیما است، تکرار کرد.
مقامات بلاروس اصرار دارند که پخش اعتراف‌های تلویزیونی مخالفان داوطلبانه است. پروتاسویچ نیز در مصاحبه ۹۰ دقیقه‌ای خود اعتراف کرد که با میل و اراده خود در این مصاحبه تلویزیونی شرکت کرده است.
پروتاسویچ در این اعترافات تلویزیونی درباره همکاران سابق خود گفت: «مطمئنم که‌ آنها مرا محکوم می‌کنند اما اهمیتی نمی‌دهم چه خواهند گفت. من جرم خود در سازماندهی اقدامات گسترده غیرقانونی را پذیرفته‌ام.»
روزنامه‌نگار دستگیر شده، یکی از منتقدان سرسخت دولت لوکاشنکو است که از دوران نوجوانی در تظاهرات ضد رژیم شرکت می‌کرده و به گفته همکارانش همواره در صف اول اعتراض‌ها بوده است. او به همین دلیل از دانشگاه دولتی بلاروس هم اخراج شده بود.
پروتاسویچ در سال ۲۰۱۵ یک کانال تلگرامی ایجاد کرد که آنجا درباره دولت افشاگری می‌کرد و پس از اطلاع‌رسانی درباره اقدامات خشونت‌آمیز دولت علیه معترضان، در ماه اوت سال گذشته شهرت و محبوبیت یافت. او که همواره منتقد سرسخت الکساندر لوکاشنکو بود، در اعترافات اخیر خود در مقابل تلویزیون گفت که به‌ تازگی متوجه شده لوكاشنكو کارهای مثبت زیادی نیز انجام داده است. او در پایان اعتراف‌های خود در حالی‌ که می‌گریست گفت که دیگر قصد ندارد وارد سیاست شود و امیدوار است که روزی یک زندگی آرام داشته باشد، ازدواج کند و صاحب فرزند بشود.
پروتاسویچ در تاریخ ۲۳ ماه مه، پس از فرود اجباری هواپیمای حامل او که از یونان به مقصد لیتوانی در پرواز بود، در فرودگاه مینسک دستگیر شد. پس از آن دولت‌های غربی این اقدام کشور بلاروس را هواپیماربایی و گروگانگیری دانستند و اتحادیه اروپا عبور از آسمان بلاروس را تحریم کرد.

بیشتر از جهان