سفیر عربستان سعودی در آمریکا: به زنان بیشتری در نقش‌های رهبری نیاز داریم

شاهدخت ریما بنت بندر تاکید کرد که به الگوهای بیشتری نیاز است تا دختران جوان دریابند چه جایگاه‌هایی را می‌توانند به دست آورند

شاهدخت ریما بنت بندر آل سعود، سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده، در کنفرانس سالانه ابتکار سرمایه‌گذاری آینده، ریاض، ۲۵ اکتبر ۲۰۲۲ــ AFP

شاهدخت ریما بنت بندر آل سعود، سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده، روز سه‌شنبه در کنفرانسی تاکید کرد که زنان به مشارکت‌کنندگان حیاتی در آینده اقتصادی عربستان سعودی تبدیل شده‌اند.

به گزارش العربیه، شاهدخت ریما بنت بندر با حضور در نشستی در شورای آتلانتیک با عنوان «افزایش نیروی کار زن در عربستان سعودی و تاثیر آن بر بخش خصوصی»، بر اهمیت مسئله آموزش در پیشبرد دستاوردهای زنان به منظور رسیدن به برابری بیشتر تاکید کرد.

اولین سفیر زن عربستان سعودی در نشست این اندیشکده آمریکایی واقع در واشنگتن گفت: «نیمی از جمعیت جهان را زنان تشکیل می‌دهند، با این حال ما هنوز درصد بسیار کمی از موقعیت‌های رهبری، صاحبان مشاغل، مدیریت‌ها در رده میانی و حتی بخش بسیار کمی از کل نیروی کار را تشکیل می‌دهیم. این روند باید تغییر کند و باید بدانیم که موفقیت زنان موفقیت همه است.»

شاهدخت ریما بنت بندر در ادامه بر اهمیت سرمایه‌گذاری در عرصه توانمندسازی زنان تاکید کرد و افزود: «از این طریق می‌توان به ایجاد جامعه‌ای برابرتر و عادلانه‌تر کمک کرد. معتقدم این تنها راهی است که می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم پیشرفت جهانی در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی یک پیشرفت واقعی است، یعنی پیشرفت برای همه؛ زیرا پیشرفتی که نیاز به برابری جنسیتی را در برنمی‌گیرد، پیشرفت واقعی نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه سخنرانی‌اش، برای بهبود وضعیت شکاف جنسیتی چندین راه را برشمرد و گفت: «باور دارم که به زنان بیشتری در نقش‌های رهبری نیاز داریم تا راه را هموار کنند. در پست‌های مدیریت میانی هم به زنان بیشتری احتیاج داریم. در عین حال لازم است که تعداد بیشتری از صاحبان مشاغل زن برنامه‌های مربی‌گری را با تمرکز بر موفقیت زنان در پیش بگیرند و افراد بیشتری در کارآفرینی‌های تحت رهبری زنان سرمایه‌گذاری کنند.»

این چهره شناخته‌شده عربستان سعودی افزود: «زنان زیادی وجود دارند که می‌توانند به شکل‌گیری سیاست‌هایی که بر همه ما تاثیر می‌گذارد کمک کنند. ما به این زنان و همچنین الگوهای بیشتری نیاز داریم تا به دختران جوان نشان دهیم که می‌توانند چه جایگاه‌هایی را به دست آورند.»

شاهدخت ریما بر اهمیت آموزش و هموار کردن زمینه برای مشارکت بیشتر زنان در عرصه‌های مختلف نیز تاکید کرد و گفت: «تحصیل و آموزش به فراهم کردن زمینه برای حضور بیشتر زنان کمک می‌کند. آموزش بیشتر به زنان جایگاه‌های بیشتری در محیط کار می‌دهد و نه تنها برابری جنسیتی، بلکه برابری در عرصه‌های دیگر را نیز تقویت می‌کند. این موضوع به زنان کنترل بیشتری بر زندگی مالی خود می‌دهد و آن‌ها را قادر می‌کند در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی در خانواده و جوامع خود مشارکت افزون‌تری داشته باشند. آموزش مناسب می‌تواند به یادگیری مهارت‌های واقعی زندگی منجر شود و زنان را برای به دست آوردن جایگاه شایسته آنان در جامعه آماده کند. از طریق آموزش است که می‌توانیم نگرش‌ها و هنجارهای فرهنگی را درباره مسائلی مانند جنسیت تغییر دهیم.»

سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده در ادامه به موفقیت زنان کشورش و دستاوردهای آن‌ها با پیگیری چشم‌انداز ۲۰۳۰ به رهبری شاهزاده محمد بن سلمان اشاره و تاکید کرد که هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، اما پیشرفت زنان در عربستان سعودی چشمگیر است.

شاهدخت ریما تاکید کرد: «زنان امروز در عربستان سعودی از دستمزد برابر با مردان برخوردارند، بیش از ۴۰ درصد شرکت‌های نوپای کوچک و متوسط متعلق به زنان‌اند، سطح تحصیلات زنان به میزان قابل‌توجهی بالا رفته و گزارش اخیر بانک جهانی از ۱۹۰ اقتصاد دنیا نشان می‌دهد که عربستان سعودی از نظر پیشرفت اقتصادی و اجتماعی برای زنان در رتبه اول قرار گرفته است.»

بیشتر از جهان