بلینکن و وزیر خارجه قطر درباره آخرین تحولات توافق هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو کردند

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی هفته گذشته نیز با مشاور امنیت ملی دولت بایدن درباره طیفی از موضوع‌ها از جمله ایران تلفنی صحبت کرده بود

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در یک گفت‌وگوی تلفنی، درباره روابط بین دو کشور، تحولات بحران جنگ در اوکراین، اوضاع افغانستان و همچنین آخرین تحولات توافق هسته‌ای ایران صحبت کردند.

به گزارش قنا، خبرگزاری رسمی قطر، این گفت‌وگو در حالی انجام شد که آنتونی بلینکن روز یکشنبه در مصاحبه با سی‌ان‌ان درباره احیای برجام گفته بود که مقام‌های آمریکایی در حال حاضر با همتایانشان در تهران درباره یک توافق صحبت نمی‌کنند. وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت:‌ «توافق روی میز بود و تهران بله را نگفت. ما نمی‌توانیم هر توافقی را قبول کنیم. باید در راستای اهداف امنیتی ما باشد و منافع ما را تامین کند.»

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در نشست امنیتی اسپین هم با اظهار نگرانی درباره «اقدام‌های تحریک‌کننده ایران» گفته بود: «نه‌تنها ما، بلکه بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان نیز در مورد ایران نگرانی‌هایی دارند. اکنون در مورد موضوعی مانند برجام با شرکای اروپایی‌مان بریتانیا، آلمان و فرانسه، همسو شده‌ایم و از نزدیک با هم کار می‌کنیم تا با افراط‌ و تفریط‌های رژیم ایران مقابله کنیم.»

این سخنان در حالی بیان می‌شوند که وزیر خارجه قطر دوشنبه گذشته با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن، در مورد مسائل مختلفی از جمله برنامه هسته‌ای ایران تلفنی گفت‌وگو کرده بود. محمد بن عبدالعزیز الخلیفی، وزیر مشاور در امور خارجی قطر، هم در توییتی از سفر به ایران و مذاکره درباره برجام خبر داد. این مقام دولت قطر در سفر به تهران با علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، هم دیدار و درباره روابط دوجانبه و نیز مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کرده بود.

قطر و عمان به عنوان میانجی و کانال تبادل پیام بین ایران و آمریکا شناخته شده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر برای نوعی توافق یا توافق‌های کوچک و نانوشته در تماس بوده‌اند.

هرچند بلینکن می‌گوید با تهران در زمینه توافق هسته‌ای در تماس نیست، در زمینه آزادسازی پول‌های مسدودشده ایران در عراق توافق‌هایی حاصل شده است.

گزارش وال استریت ژورنال نیز حاکی از آن است که صادرات نفت ایران هم اکنون به بالاترین سطح در پنج سال گذشته رسیده؛ شرایطی که با چشم‌پوشی دولت بایدن بر نقض تحریم‌های نفتی به دست آمده است.