دیدار پوتین و لوکاشنکو یک ماه پس از شورش واگنر

لوکاشنکو: «نیروهای مزدور واگنر باعث نگرانی ما شده‌اند»

AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، یکشنبه، ۲۳ ژوئیه (یکم مرداد)، مهمانی ویژه داشت: الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌ جمهوری بلاروس. این دو در شهر کرونشتات در نزدیکی سنت پترزبورگ در میان جمعی از مردم حاضر شدند. حدود یک ماه پیش، لوکاشنکو بین پوتین و یوگنی پریگوژین، رهبر گروه شبه‌نظامی واگنر، میانجیگری کرد تا شورش واگنر خاتمه یابد و پریگوژین عازم خاک بلاروس شود. برخی از ناظران می‌گفتند که لوکاشنکو می‌خواهد از واگنر برای دفاع احتمالی در مقابل عزم پوتین برای الحاق خاک بلاروس به کشورش استفاده کند. 

روزنامه «کومرسانت» روسیه  فیلمی از حضور پوتین و لوکاشنکو در میان مردم و خوش‌و‌بش با آنان منتشر کرده است. در این فیلم، ماموران محافظ نیز به چشم می‌خورند و چند نفر از مردم با دو رهبر عکس می‌گیرند. خبرنگار کومرسانت از پوتین می‌پرسدکه آیا او به مقررات قرنطینه درباره خودش (که از پس از شیوع کرونا رعایت کرده) پایان داده است یا خیر. پوتین پاسخ می‌دهد:‌ «مردم از قرنطینه مهم‌ترند.»

لوکاشنکو در دیدار خود با پوتین مدعی شد که نیروهای واگنر باعث نگرانی او شده‌اند، چون می‌خواهند به لهستان حمله کنند. لهستان عضو ناتو است و حمله به آن کشور، می‌تواند باعث واکنش سایر اعضای این ائتلاف شود. به گزارش یک کانال تلگرام نزدیک به لوکاشنکو، او در دیدار با پوتین گفت: «نیروهای مزدور واگنر باعث نگرانی ما شده‌اند. می‌خواهند بروند به غرب، و می‌گویند، بزنیم برویم به سمت ورشو و ژشوف!» ژشوف بزرگ‌ترین شهر منطقه جنوب شرق لهستان محسوب می‌شود. وزارت دفاع بلاروس پنجشنبه، ۲۰ ژوئیه، گفته بود که نیروهای واگنر در یک پایگاه نظامی در چند کیلومتری مرز لهستان، نیروهای ویژه بلاروس را آموزش می‌دهند.

پوتین همچنین مدعی شد که ضدحمله اوکراینی‌ها شکست خورده است. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری‌های روسیه، لوکاشنکو به پوتین گفت: «خبری از ضدحمله نیست»، و پوتین در پاسخ گفت: «وجود دارد، اما شکست خورده است.»

اوکراین از ماه گذشته ضدحمله خود را آغاز کرد، اما تاکنون موفق به پیشروی‌های چندانی در مقابل نیروهای روسیه نشده است. نیروهای کرملین همچنان بیش از یک ششم خاک اوکراین را در اشغال خود دارند. ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، سه‌شنبه گذشته گفت که عملیات اوکراین «به‌هیچ‌وجه شکست نخورده است»، اما طولانی، دشوار و خونین خواهد بود.

بیشتر از جهان