نتانیاهو پیش از جراحی قلب: حالم عالی است و اصلاحات قضایی را پیش می‌برم

نخست‌وزیر اسرائیل در شرایطی راهی بیمارستان شد که صدها هزار نفر از مخالفان اصلاحات قضایی مدنظر او در خیابان‌ها تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند

پس از آنکه بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر اسرائیل که این روزها با چالش‌های گسترده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند، راهی بیمارستان شد، مرکز پزشکی شبا روز یکشنبه اعلام کرد که او جراحی قرار دادن ضربان‌ساز مصنوعی قلب را به‌خوبی پشت سر گذاشته است.

به گزارش العربیه، بیمارستان شبا در بیانیه‌ای درباره وضعیت بنیامین نتانیاهو اعلام کرد: «وضعیت سلامتی او خوب است اما فعلا در بخش قلب و عروق تحت نظر پزشکان باقی خواهد ماند.»

نخست‌وزیر اسرائيل بامداد یکشنبه برای جراحی قرار دادن ضربان‌ساز مصنوعی قلب به بیمارستان منتقل شد و در بحبوحه اعتراض‌های گسترده به طرح بازنگری قضایی جنجالی، اسرائیل را در آشفتگی عمیق‌تری فرو برد.

نتانیاهو پیش از بستری شدن در بیمارستان، در یک بیانیه ویدیویی کوتاه که نیمه‌شب منتشر شد گفت که «احساس عالی» دارد و به محض ترخیص شدن از بیمارستان، بازنگری‌های قضایی را پیش خواهد برد.

نخست‌وزیر اسرائیل هفته پیش نیز از به دلیل آنچه کم‌آبی بدن توصیف شد، در بیمارستان بستری شد. مشکلات سلامتی نخست‌وزیر اسرائیل در شرایطی بروز کرده است که او روزهای پرآشوبی را می‌گذراند و یکی از بزرگ‌ترین اعتراض‌های مردم اسرائیل تا به امروز علیه اصلاحات قضایی مدنظر او چندماهی است که پیوسته ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدها هزار نفر در سراسر اسرائیل شنبه شب بار دیگر به خیابان‌ها آمدند. در همان حال، هزاران نفر به سمت اورشلیم راهپیمایی کردند و در نزدیکی پارلمان چادر زدند تا اعتراضشان را به رای‌گیری درباره اصلاحات قضایی که انتظار می‌رود روز دوشنبه برگزار شود، نشان دهند.

نتانیاهو و متحدان راست افراطی او در ماه ژانویه، تنها چند روز پس از روی کار آمدن، طرح بازنگری قضایی را اعلام کردند. آن‌ها ادعا می‌کنند این طرح برای محدود کردن اختیارات بیش از حد قضات ضروری است اما منتقدان می‌گویند این طرح دموکراسی را از بین می‌برد و اسرائیل را در مسیر رویکردی استبدادی قرار می‌دهد. 

مخالفان دولت می‌گویند در کشوری که قانون اساسی مکتوب ندارد، استقلال و اختیارات گسترده دیوان عالی کشور ضامن حقوق و آزادی‌های شهروندی در برابر دولت است. این معترضان دولت نتانیاهو را متهم می‌کنند که به‌طور برنامه‌ریزی‌شده به‌دنبال تضعیف نظام قضایی اسرائیل و افزایش قدرت دولت است.

در میان مخالفان لایحه اصلاحات قضایی اسرائیل، شماری از نیروهای نظامی اسرائيل نیز دیده می‌شوند. صدها تن از نیروهای ذخیره ارتش اسرائيل تهدید کرده‌اند در صورتی که اصلاحات اساسی را به زیان کشور تشخیص دهند، از پیوستن به طرح خدمت داوطلبانه خودداری خواهند کرد. نتانیاهو تهدید کرده است که این وضعیت تحمل نخواهد شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز از نتانیاهو خواسته است این طرح را متوقف کند و به دنبال اجماع گسترده باشد.

با وجود مخالفت‌های گسترده و چندهفته‌ای در اسرائیل، خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه در گزارشی نوشت انتظار می‌رود نمایندگان کنست، پارلمان اسرائیل، روز دوشنبه به بخش اول لایحه اصلاحات قضایی نتانیاهو رای مثبت دهند.

بیشتر از جهان