راهپیمایی ده‌ها هزار نفر برای توقف اصلاحات قضایی در اسرائیل

حامیان دولت ائتلافی نتانیاهو می‌گویند پیشبرد این لایحه برای ایجاد توازن قوا در ساختار حقوقی-سیاسی اسرائیل لازم است

در آستانه را‌ی‌گیری روز دوشنبه پارلمان اسرائیل درباره لایحه اصلاحات قضایی دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ده‌ها هزار تن از مخالفان دولت ائتلافی او بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و خواهان توقف رسیدگی به این لایحه شدند.

خبرگزاری رویترز شامگاه شنبه ۲۲ ژوئیه (۳۱ تیرماه ۱۴۰۲) در گزارشی نوشت: «در حالی که فشارها بر دولت نتانیاهو افزایش یافته است، هزاران تن از مخالفان دولت در یک حرکت اعتراضی برنامه‌ریزی‌شده به سوی اورشلیم راهپیمایی کردند.»

به گزارش رویترز، صفی از معترضان به طول چندین کیلومتر، با حمل پرچم‌های آبی‌و‌سفید اسرائیل، زیر آفتاب سوزان تابستان با کوبیدن طبل و سر دادن شعار در بزرگراه اصلی به سوی اورشلیم حرکت کردند. معترضان برای روزها پیاده‌روی کردند، شب‌ها چادر زدند و ساکنان محلی با آب و نوشیدنی و غذا از آن‌ها پذیرایی کردند.

مخالفان دولت می‌گویند در کشوری که قانون اساسی مکتوب ندارد، استقلال و اختیارات گسترده دیوان عالی کشور، ضامن حقوق و آزادی‌های شهروندی در برابر دولت است.

معترضان دولت نتانیاهو را متهم می‌کنند که به‌طور برنامه‌ریزی‌شده به‌دنبال تضعیف نظام قضایی اسرائیل و افزایش قدرت دولت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، حامیان دولت ائتلافی نتانیاهو می‌گویند پیشبرد این لایحه برای ایجاد توازن قوا در ساختار حقوقی-سیاسی اسرائیل لازم است، چراکه عملکرد دیوان عالی کشور نشان داده که رویه‌ای «مداخله‌گرایانه» داشته است.

در صورت تصویب این لایحه، دیوان عالی اسرائیل دیگر نمی‌‌‌تواند آن بخش از تصمیم‌های دولت را که «غیرمعقول» تشخیص می‌دهد، باطل کند. این تصمیم‌ها، حتی شامل انتصاب‌های دولتی نیز می‌شود.

در میان مخالفان لایحه اصلاحات قضایی اسرائیل، شماری از نیروهای نظامی اسرائيل نیز حضور دارد. صدها تن از نیروهای ذخیره ارتش اسرائيل تهدید کرده‌اند که در صورتی که اصلاحات اساسی را به زیان کشور تشخیص دهند، از خدمت داوطلبانه خودداری خواهند کرد. نتانیاهو تهدید کرده است که این وضعیت تحمل نخواهد شد.

با وجود مخالفت‌های گسترده و چندهفته‌ای در اسرائیل، خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه در گزارشی نوشت انتظار می‌رود نمایندگان کنست، پارلمان اسرائیل، روز دوشنبه به بخش اول لایحه اصلاحات قضایی نتانیاهو رای مثبت دهند.

بیشتر از جهان