فعالیت گروه‌های کاری سیار یونیسف در افغانستان متوقف شده است

گروه‌های کاری سیار صندوق کودکان سازمان ملل به کودکان دچار سوءتغذیه رسیدگی می‌کنند

یک کارمند یونیسف در افغانستان، در جریان ارائه خدمات بهداشتی به کودکان-UNICEFAfg/Twitter@

فعالیت حدود صدها گروه کاری سیار صندوق کودکان سازمان ملل متحد در افغانستان، به‌دلیل «اختلاف میان مسئولان این نهاد و مقام‌های طالبان» از یک هفته پیش به این‌سو، متوقف شده است.

این گروه‌های کاری که با نام «تیم‌های سیار بهداشت و تغذیه» (Mobile Health and Nutrition Teams) شناخته می‌شوند، از طرف صندوق کودکان سازمان ملل حمایت مالی می‌شوند و در هماهنگی با اداره صحت عامه (بهداشت) طالبان کار می‌کنند.

منابع مطلع در افغانستان، با شرط محفوظ ماندن نام‌های خود به ایندیپندنت فارسی گفتند متوقف شدن فعالیت گروه‌های کاری سیار صندوق کودکان سازمان ملل، ضمن اینکه باعث بیکاری هزاران کارمند بهداشتی شده، کودکان در معرض خطر بیماری‌های گوناگون را نیز از دریافت خدمات محروم کرده است. به گفته منابع آگاه، بیشتر کارمندان گروه‌های کاری سیار زنان‌اند، چون مسئولیت این گروه‌ها رسیدگی به کودکانی است که دچار سوءتغدیه‌اند. این گروه‌های کاری در مناطقی کار می‌کنند که نهادهای دولتی مانند اداره صحت عامه (بهداشت) در آن مناطق خدمات ارائه نمی‌کنند یا مردم به‌دلیل دوری راه‌ها به این نهادها دسترسی ندارند.

گروه‌های سیار کاری صندوق کودکان سازمان ملل در افغانستان، چندین سال پیش و در زمان حاکمیت دولت جمهوری ایجاد شده بودند و هدف از شکل‌گیری آن‌ها مراقبت بهتر از کودکان و مادران در مناطق دوردست و به‌ویژه روستاها عنوان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صندوق کودکان سازمان ملل متحد، در گزارش‌های متعددی، فعالیت این گروه‌‌های کاری را در زمینه مراقبت از کودکان و ارائه دارو و مواد مورد نیاز به آن‌ها موثر توصیف کرده است.

براساس گزارش صندوق کودکان سازمان ملل، بیش از نیمی از جمعیت کودکان زیر پنج سال در افغانستان دچار سوءتغذیه‌اند و ادامه و گسترش فقر در میان خانواده‌ها، کودکان بیشتری را در معرض سوءتغذیه قرار داده‌ است.

با این حال، تاکنون دلیل اصلی توقف فعالیت گروه‌های کاری سیار صندوق کودکان سازمان ملل در افغانستان مشخص نشده است. یکی از کارمندان این نهاد گفت: «مقام‌های وزارت صحت عامه (بهداشت) طالبان با مسئولان یونیسف در مورد مسائلی اختلاف دارند و این مسئله باعث شده است تا فعالیت همه گروه‌های کاری سیار متوقف شود.»

به گفته یکی از منابع آگاه، قرارداد کاری کارمندان نیز که قرار بود ۱۵ ژوئیه تمدید شود، هنوز تمدید نشده و مسئولان صندوق کودکان سازمان ملل در کابل به کارمندان گروه‌های کاری سیار گفته‌اند که منتظر بمانند تا تصمیم در مورد ادامه یا توقف فعالیت این گروه‌های کاری نهایی شود. هر یک از گروه‌های سیار ۱۰ تا ۱۳ کارمند دارند که بیشتر آنان زنان‌اند.

دفاتر گروه‌های کاری سیار در مراکز شهرها هنوز پابرجا هستند، اما کارمندان این دفاتر در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند.

ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در ماه آوریل با صدور فرمانی زنان افغان را از کار در تمامی نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله سازمان ملل منع کرد. پس از درخواست‌های مکرر مقام‌های سازمان ملل مبنی بر لغو این فرمان، رهبران طالبان با وضع شروطی، به زنان اجازه دادند تا در بخش‌های بهداشت و درمان به کار خود ادامه دهند.