پومپئو: مردم ایران حق دارند برای کشته‌شدگان اعتراضات عزاداری کنند

وزیر خارجه آمریکا در توئیتی نوشت که رهبر جمهوری اسلامی ۱۵۰۰ تن را سلاخی کرده است

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید که رژیم ایران از مردم خودش می ترسد-MARK WILSON / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به گزارش رویترز درباره کشته شدن ۱۵۰۰ تن در اعتراضات ضد حکومتی آبان ماه ایران، گفته است مردم ایران حق دارند برای کشته‌شدگان خود عزاداری کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در توئیتی نوشته است رژیم ایران از مردم خودش می ترسد. آقای پومپئو در این توئیت نوشته که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ۱۵۰۰ تن را سلاخی کرده است. هفته گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در درون حکومت ایران از جمله وزارت کشور و حلقه نزدیکان علی خامنه‌ای اعلام کرد که در اعتراضات مردمی آبان ماه در ایران ۱۵۰۰ تن کشته شده اند. پیش از آمار رویترز عفو بین الملل شمار کشته شدگان را حدود ۳۰۴ تن اعلام کرده بود، اگر چه گفته بود تعداد نهایی کشته شدگان احتمالا بیشتر است.

وزیر امور خارجه آمریکا در توئیت روز جمعه خود همچنین با اشاره به قطع مجدد اینترنت در ایران نوشته است، حکومت ایران از شهروندان خودش می ترسد، به خشونت متوسل می شود و اینترنت را قطع می کند. اشاره آقای پومپئو به قطع مجدد اینترنت در آستانه چهلمین روز کشته شدن معترضان اعتراضات آبان است. حکومت ایران در پی اعلام برگزاری مراسم یادبود  کشته‌شدگان آبان از سوی برخی از خانواده‌های کشته‌شدگان از جمله پویا بختیاری بدون اعلام قبلی دسترسی به اینترنت تلفن همراه را قطع کرد. خانواده پویا بختیاری جوان ۲۷ ساله ای که ۲۵ آبان در جریان اعتراضات مردمی در کرج هدف گلوله قرار گرفت و کشته شده به رغم تهدید‌های ماموران امنیتی اعلام کرده بودند که مراسم یادبود او را در گورستان بهشت سکینه کرج برگزار خواهند کرد.

ماموران امنیتی  با بازداشت پدر مادر و سایر اعضای خانواده پویا بختیاری در هفته گذشته تلاش کردند تا مانع برگزاری مراسم یادبود او شوند و در روز پنجم دی نیز با استقرار گسترده ماموران امنیتی در بهشت سکینه کرج، مردمی را که برای شرکت در مراسم چهلم پویا بختیاری حاضر شده بودند، متفرق و شماری از آنان را بازداشت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

،گزارش‌های  منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می‌دهد که ماموران امنیتی در برخی از شهرهای دیگر ایران مانند اصفهان شیراز، مشهد، رشت کرمانشاه، زاهدان و رباط کریم نیز با استقرار گسترده در میادین و خیابان‌های اصلی مانع برگزاری هرگونه تجمع یادبود چهلمین روز کشته‌شدگان اعتراضات آبان ماه شده اند. در تهران نیز نیروی انتظامی در محلاتی مانند تهرانپارس، خیابان انقلاب و صادقیه  که پیش از این بارها شاهد اعتراضات ضد حکومتی بوده اند مستقر شد و حسین رحیمی فرمانده نیروی انتظامی از استقرار آنها در خیابان‌ها به عنوان رزمایش اقتدار امنیت یاد کرد. حکومت ایران آنچنانکه  وب سایت نت بلاکز اعلام کرده دسترسی به اینترنت بین المللی برای مشترکان تلفن همراه رایتل را قطع کرد و سطح دسترسی مشترکان تلفن همراه فقط پنج درصد بود. در اعتراضات آبان ماه گذشته نیز حکومت ایران به مدت یک هفته دسترسی به اینترنت را قطع کرد. معترضان حکومت و نیز نهادهای بین المللی فعال در حوزه اینترنت و حقوق بشر می‌گویند، هدف حکومت از قطع اینترنت تلاش برای جلوگیری از اطلاع مردم ایران و جهانیان از سرکوب اعتراضات بوده است.

بیشتر از