زلنسکی نسبت به عملیات تروریستی روسیه در نیروگاه زاپوریژیا هشدار داد

پس از تخریب سد کاخوفکا، نگرانی‌ها درباره امنیت نیروگاه زاپوریژیا و احتمال نشت تشعشعات هسته‌ای افزایش یافته است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز پنجشنبه، ۲۲ ژوئن (اول تیرماه ۱۴۰۲)، دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه را متهم کرد که قصد دارند یک «عملیات تروریستی» در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، در جنوب اوکراین، انجام دهند.

به‌گفته رئیس‌جمهوری اوکراین، جزئیات طرح «تروریستی» تنظیم شده است و عوامل روسیه، مقدمات اجرای عملیات را هم فراهم کرده‌اند.

زلنسکی، هدف از انجام این عملیات تروریستی را انتشار تششع‌های هسته‌ای عنوان کرد. نیروگاه زاپوریژیا بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا به‌شمار می‌رود و در حال حاضر در کنترل نیروهای نظامی روسیه است.

از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ نگرانی درباره تدابیر امنیتی در نیروگاه زاپوریژیا نیز افزایش یافت. این نگرانی‌ها زمانی تشدید شد که سد «نووا کاخوفکا» هدف حمله قرار گرفت و تخریب شد. این سد از منابع آبی خنک‌کننده نیروگاه به‌شمار می‌رفت. با این همه، مقام‌های دولتی-نظامی روسیه این گزارش‌ها را رد می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 گزارش‌های منتشر شده همچنین نشان می‌دهد خود نیروهای اوکراینی با منفجر کردن بخشی از داخل سد نووا کاخوفکا موجب تخریب سد شده‌اند. این سد نیز در مناطق اشغال‌شده اوکراین واقع است.

مقام‌های کرملین با اشاره به بازدید اخیر رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای زاپوریژیا، ادعاهای زلنسکی مبنی بر اینکه نیروهای روسیه ممکن است در حال سازماندهی یک عملیات ويژه با هدف نشت تشعشعات اتمی باشند را رد کردند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنجشنبه پس از اظهارات رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: «کارشناسان آژانس همه چیز را دیدند، هر چیزی را که می‌خواستند بررسی کنند، بررسی شده‌ است.»

در همین حال، کرملین روز پنجشنبه اعلام کرد رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به‌زودی با مقام‌های هسته‌ای روسیه در منطقه کالینینگراد دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

بیشتر از جهان