گروسی برای بازدید از نیروگاه زاپوریژیا به اوکراین رفت

پس از تخریب سد کاخوفکا، مخزن آب نیروگاه زاپوریژیا بخش بزرگی از حجم آب خود را از دست داده است

رافائل گروسی، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اوکراین، ۱۳ ژوئن ۲۰۲۳ _DEAN CALMA / International Atomic Energy Agency / AFP

رافائل گروسی، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد، به کی‌یف سفر کرد تا با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، دیدار کند. گروسی همچنین از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که اکنون تحت اشغال روسیه است دیدار خواهد کرد. انتظار می‌رود او از سد بزرگ تخریب‌شده نووا کاخوفکا در نزدیکی نیروگاه بازدید کند.

به گزارش رویترز، گروسی در جلسه‌ای در کی‌یف گفت که برای «ارزیابی وضعیت به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا خواهد رفت و قصد دارد چند ساعتی را در آنجا بگذراند».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه اعلام کرد که برای بررسی سطح آب حوضچه خنک‌کننده راکتور نیروگاه، نیاز به دسترسی به یک تاسیسات در نزدیکی نیروگاه دارد. پس از تخریب سد نووا کاخوفکا، مخزن آب نیروگاه بخش بزرگی از حجم آب خود را از دست داده است.

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا از یک حوضچه خنک‌کننده برای خنک نگه داشتن شش راکتور خود استفاده می‌کند. شرکت انرژی هسته‌ای اوکراین، روز سه‌شنبه گفت: «حوضچه پایدار است و سطح آب به اندازه کافی بالا است.»

به گزارش شرکت انرژی هسته‌ای اوکراین، صبح روز سه‌شنبه، سطح آب حدود ۱۷ متر بود.  

مقام‌های شرکت انرژی هسته‌ای اوکراین هشدار دادند، «آب مخزن سد کاخوفکا به طور معمول برای پر کردن مجدد حوضچه استفاده می‌شود اما در حال حاضر، به‌دلیل کاهش سطح آب این مخزن ممکن است نتواند حوضچه را پر کند».

 حوضچه که از مخزن جدا است، می‌تواند با استفاده از چاه‌های عمیق زیرزمینی دوباره پر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های نیروگاه می‌گویند: «آب موجود در حوضچه نیز بسیار آهسته مصرف می‌شود، زیرا اکنون راکتورها برق تولید نمی‌کنند و آب در طول فرایند خنک‌کننده به سرعت تبخیر نمی‌شود.»

از زمان آغاز جنگ روسیه در اوکراین، نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا و سد نووا کاخوفکا تحت اشغال روسیه درآمده‌اند.

ویدیوهای تاییدنشده در رسانه‌های اجتماعی انفجارهای شدید در اطراف سد و آب جاری‌‌شده ناشی از آن را نشان می‌دهند. این سد با ۳۰ متر ارتفاع و طول ۳.۲ کیلومتر در سال ۱۹۵۶ ساخته شد و آب موردنیاز شبه‌جزیره کریمه را که در سال ۲۰۱۴ به اشغال روسیه درآمد، تامین می‌کند.

کی‌یف روسیه را مسئول انفجار هفته گذشته می‌داند. تخریب این سد که در جنوب اوکراین قرار دارد، به سیل فاجعه‌بار و مجبور کردن هزاران نفر به تخلیه خانه‌هایشان منجر شد. روسیه می‌گوید اوکراین مسئول این تخریب بوده است.

یک هفته پس از فروریختن سد نووا کاخوفکا، اوکراین روسیه را به انفجار سد دیگری در منطقه دونتسک متهم کرد.

کی‌یف ادعا می‌کند که نیروهای روسیه، با هدف کند کردن ضدحمله اوکراین، سد دیگری را تخریب کرده‌اند. این بار گفته می‌شود سدی بسیار کوچک‌تر، در منطقه زاپوریژیا و بر روی رودخانه موکری‌یالی هدف قرار گرفته است، جایی که کی‌یف آن را بهترین محور پیشروی نیروهای ارتش اوکراین در غرب دونتسک ارزیابی کرده است.