انزوای شیعیان در رژیم طالبان؛ «شورای عالی تصمیم‌گیری شیعیان افغانستان» تشکیل شد

در دوسال گذشته، هیچ یک از وعده‌های طالبان در زمینه تامین حقوق شهروندی شیعیان، عملی نشده است

نشست چهره‌های بانفوذ شیعه در کابل-ایندیپندنت فارسی

با ادامه انزوای شیعیان در افغانستان و بی‌نتیجه ماندن درخواست‌ها برای تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام، شماری از چهره‌های تاثیرگذار شیعه که در داخل افغانستان حضور دارند بر تشکیل ساختار جدیدی به نام «شورای عالی تصمیم‌گیری اهل تشیع» توافق کردند.

این نهاد درنتیجه گفت‌وگوها میان سران تشیع افغانستان ازجمله سید محمدعلی جاوید، رهبر حزب حرکت اسلامی، سید عیسی حسینی مزاری، رئیس نهاد تبیان، آیت‌‌الله صالحی مدرس، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان، محمد اکبری، فعال سیاسی، عالمی بلخی، وزیر پیشین امور مهاجرین و شماری دیگر از روحانیون و نهادهای شیعی شکل گرفته است.

یک منبع آگاه در شورای علمای شیعه افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفت شورای عالی تصمیم‌گیری اهل تشیع پس از آن تشکیل شد که تلاش‌ نهادها و شخصیت‌های بانفوذ شیعه برای گفت‌وگو با طالبان و رعایت حقوق بشری اهل تشیع در دو سال گذشته بی‌نتیجه مانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با سلطه طالبان بر افغانستان، احوال شخصیه شیعیان و دیگر قوانین ازجمله قانون اساسی لغو و فقه جعفری از محتوای آموزشی دانشگاه‌های افغانستان حذف شدند.

هیچ یک از افراد شیعه در مسندهای مهم دولتی حضور ندارند و بخشی از رسانه‌های طالبان به‌صورت پیوسته از شیعیان به‌عنوان «روافض» نام می‌برند و رسوم مذهبی تشیع را مسخره می‌کنند.

المرصاد، رسانه اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان، اخیرا در مطلبی شیعیان و داعشی‌ها را کنار هم قرار داد و نوشت این دو گروه، دشمنان اسلام‌اند و برای تضعیف مسلمانان کار می‌کنند. پس از بازتاب گسترده این مطلب در فضای مجازی، المرصاد مقاله خود را حذف کرد.

بااین‌حال، هنوز مشخص نیست که تشکیل شورای عالی تصمیم‌گیری اهل تشیع در افغانستان می‌تواند بر تصمیم‌گیری‌های طالبان در قبال شیعیان تاثیرگذار باشد یا خیر.

شورای علمای شیعه افغانستان و همچنین کمیسیون پیگیری مطالعات شیعیان در نزدیک به دو سال گذشته، بارها خواستار تشکیل دولت فراگیر، سهم فعال شیعیان در ساختارهای دولتی، تامین حقوق شهروندی شیعیان و جلوگیری از حملات مرگبار به مدارس و مراکز اجتماعی شیعیان شدند. مقام‌های طالبان در این مدت و در دیدارهایی که با نمایندگان شیعیان افغانستان داشتند، درباره تامین حقوق شهروندی شیعیان وعده‌های تکراری داده‌اند.

بااین‌حال، پراکندگی در میان نهادها و چهره‌های بانفوذ شیعه در افغانستان باعث شده است تا صدای واحدی در مواجهه با طالبان شکل نگیرد. بخشی از فرماندهان نظامی پیشین در میان شیعیان، خواهان مبارزه نظامی با طالبان‌اند و بخشی دیگر ازجمله روحانیون معتقدند که باید با طالبان گفت‌وگو کرد.

بیشتر رهبران سیاسی جامعه تشیع افغانستان پس از سلطه طالبان، به کشورهای مختلف جهان پناهنده شده‌اند.

یک منبع آگاه در شورای علمای شیعه افغانستان گفت که قرار است از تمام احزاب و نهادهای فعال شیعه در افغانستان برای حضور در نشست‌های شورای عالی تصمیم‌گیری اهل تشیع دعوت شود تا در مورد پیگیری حقوق شهروندی شیعیان در رژیم طالبان، صدای واحدی شکل بگیرد.

به گفته این منبع آگاه، شماری از احزاب و چهره‌های بانفوذ به شکل‌گیری این نهاد رای مثبت داده‌اند و در روزهای آینده قرار است نشست‌های بزرگ‌تری با حضور شمار بیشتری از فعالان سیاسی و روحانیون برگزار شود.