انتقاد صریح مجله کریستیانیتی تودی از ترامپ

در «وفاداری بی قید و شرط» خود به رئیس جمهوری تجدیدنظر کنید

دونالد ترامپ در حال تماس تصویری با نیروهای مستقر آمریکا در سرتاسر جهان - Nicholas Kamm / AFP

در سرمقاله جدید این مجله، که از استیضاح ترامپ حمایت می‌کند، آمده است که بی‌اخلاقی، طمع و فساد لگام‌گسیخته اعتبار کلیسا را خدشه‌دار کرده است.‌

کریستیانیتی تودی، مجله‌ای که توسط کشیش انجیلی، بیلی گراهام تأسیس شد بار دیگر در سرمقاله خود دونالد ترامپ را شدیدا به باد انتقاد گفته است. این روزنامه سوءاستفاده علنی رئیس جمهوری از قدرت و بی‌اخلاقی، طمع و فساد لگام‌گسیخته او را محکوم کرده است.

این مجله تأثیرگذار آمریکایی، که هفته گذشته با انتشار مقاله‌ای جنجالی در ستون اصلی خود خواستار عزل ترامپ از سمت ریاست جمهوری شد، از مسیحیان خواسته است تا در «وفاداری بی قید و شرط» خود به رئیس جمهوری تجدیدنظر کنند.

تیموثی داریمپل، مدیر مسئول این مجله، در پاسخ به انتقادات هشدار داد این تصور که مسیحیان انجیلی از دولت حمایت همه‌جانبه می‌کنند، اعتبار کلیسا را خدشه‌دار کرده است.

سرمقاله هفته گذشته که توسط مارک گالی، سردبیر مجله، نوشته شده بود، از استیضاح رئیس جمهوری حمایت کرد و دلیل این حمایت را رفتار «شدیدا غیراخلاقی» وی بیان کرد. این شیوه دخالت در امور سیاسی، برای این مجله که ماهیانه در تیراژ 130000 چاپ می‌شود و بیش از 4 میلیون و 300 هزار خواننده آنلاین دارد، موردی نادر است.

موضع مجله فوق انتقاد صدها رهبر مسیحیت انجیلی و حمله دونالد ترامپ را به همراه داشته است. ترامپ ادعا کرده است که این مجله از سیاست چپ تندرو حمایت می‌کند و به همین دلیل او دیگر این مجله را نخواهد خواند.

مسیحیان انجیلی یکی از حامیان اصلی رئیس جمهوری جمهوری‌خواه بوده‌اند، و داریمپل در مقاله خود خاطرنشان کرده است که ترامپ کارهای خوب زیادی در حمایت از آرمان‌های آن‌ها کرده است.

اما این مقاله که با عنوان «پرچم در گردباد» منتشر شده است، می‌افزاید: «ستایش موفقیت‌های او یک چیز است؛ و بخشیدن و انکار سوءاستفاده آشکار او از قدرت چیز دیگر.»

او هشدار داده است که حمایت مسیحیان انجیلی از ترامپ «به‌شدت بی‌اخلاق» به معنای «سهیم شدن در بی‌اخلاقی، طمع و فساد لگام‌گسیخته، تفرقه‌افکنی و نژادپرستی، و همین‌طور بی‌رحمی و خصومت او با مهاجران و پناهندگان» است.

داریمپل نوشته است: «با عشق و احترام عمیق، از برادران و خواهران خود که به عیسی مسیح باور دارند، می‌خواهیم از خود بپرسند آیا چیزی را که تنها خداوند سزاوار آن است - یعنی وفاداری بی‌قید و شرط - به سزار بخشیده‌اند یا نه.»

مدیر مسئول این مجله وعده داده است که در سال 2020 به طور جدی به این موضوع خواهد پرداخت که فعالیت آنها به عنوان مسیحی چگونه در شکل دادن به فعالیت‌های‌شان به عنوان یک شهروند نقش دارد. او گفته است تا پس از تعطیلات کریسمس با هیچ رسانه‌ای مصاحبه نخواهد کرد.

مسیحیان انجیلی حدود یک چهارم جمعیت ایالات متحده را تشکیل می‌دهند. طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو در ژانویه گذشته، 69 درصد مسیحیان انجیلی سفیدپوست عملکرد ترامپ را تأیید می‌کردند؛ در حالی که 48 درصد از سفیدپوستان پروتستان و 12 درصد از سیاهپوستان پروتستان موافق اقدامات او بودند.

به دنبال انتقاد مجله کریستیانیتی تودی، رئیس جمهوری قرار است در تاریخ 3 ژانویه مراسم «ائتلاف مسیحیان انجیلی حامی ترامپ» را در میامی برگزار کند تا حمایت این جامعه مذهبی را جلب کند.

فرانکلین، فرزند گراهام، از جمله مسیحیان انجیلی است که از سرمقاله اصلی هفته گذشته انتقاد کرده است. او می‌گوید پدرش ترامپ را می‌شناخت، به او ایمان داشت و به او رأی داد، در حالی که دیگر اعضای خانواده با حمایت او از ترامپ موافق نبودند.

این کشیش، که به عنوان یکی از تأثیرگذارترین رهبران مذهبی سفیدپوست در تاریخ آمریکا تلقی می‌شود، مجله مذکور را در سال 1956 تأسیس کرد اما دیگر با خانواده خود ارتباط ندارد.

گرگ کری، استاد مطالعات عهد جدید دانشکده الهیات لنکستر در پنسیلوانیا، می‌گوید شک دارد این مجله مثل سابق قدرت واقعی برای تغییر در یک نهضت را داشته باشد.

او می‌گوید این سکوی رسانه‌ای نیز مانند رسانه‌های سنتی، اکنون بخش بخش شده است.

اما به گفته او شیوه واکنش ترامپ و دیگران نشان می‌دهد که مردم انتقادات این مجله را شنیده‌اند.

کری در ادامه می‌گوید، کسانی هستند که هرگونه شکاف در پیکره مسیحیان انجیلی حامی ترامپ را یک تهدید جدی می‌دانند.

به گفته این استاد دانشگاه، برای آن دسته از مسیحیان انجیلی که نسبت به عملکرد ترامپ در دوران رئیس جمهوری‌اش و حمایت کلیسا از او تردید دارند، برخورداری از یک نهاد پرنفوذ و مورد احترام، امکان ابراز عقاید را برای آنها فراهم می‌کند.

سردبیر کریستیانیتی تودی روز یکشنبه گفت، پس از آن‌که این مجله خواستار استیضاح ترامپ شد، شمار مشترکین آن افزایش یافته است.

گالی در مصاحبه با ام.اس.ان.بی.سی گفت: «یکی از واکنش‌های رایج مردم این بود است: بسیار سپاسگزارم - شما چیزی را گفته‌اید که من به آن فکر کرده‌ام اما توان بیان آن را نداشته‌ام.»

او در ادامه افزود: «ما شماری از مشترکین خود را از دست داده‌ایم، اما سه برابر آنها مشترک جدید به ما پیوسته‌اند.»

© The Independent