هشدار اتاق فکر هنری جکسون در آستانه بند غروب برجام: بریتانیا باید درباره ایران سخت‌گیر‌تر باشد

اتاق فکر هنری جکسون از بریتانیا خواسته است که سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد

به تعویق انداختن اقدام علیه سپاه تنها به نفع سپاه است-AFP via Getty Images

اتاق فکر هنری جکسون در آستانه از راه رسیدن بند دیگری از غروب برجام در مهرماه که برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی را محدود می‌کرد، به بریتانیا هشدار داد که سیاست سختگیرانه‌تری را در قبال جمهوری اسلامی ایران دنبال کند که شامل قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی است.

گزارش هنری جکسون، دومین گزارشی از این دست از اتاق‌های فکر راست میانه است که در روزهای اخیر خواستار اقدام قاطع‌تر بریتانیا در قبال جمهوری اسلامی ایران شده است.

این گزارش‌ها هشدار می‌دهد که استراتژی نظام تحریم‌های خاص که بتواند فعالیت‌های جمهوری اسلامی را در خارج از ایران محدود کند، به نتیجه نرسیده است.

به گزارش گاردین، دولت بریتانیا برای ماه‌ها ایده قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی را بررسی کرد اما از بیم پیامدهای آن روی روابط دیپلماتیک با تهران، این گزینه را کنار گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش گاردین اکنون موضوع اضافه کردن بندی به قانون امنیت ملی مطرح است که در آن سپاه یا حمایت از آن تحریم می‌شود.

گزارش هنری جکسون درحالی منتشر می‌شود که اتاق فکر «Policy Exchange» نیز پیش‌تر به بریتانیا توصیه کرده بود سپاه را به عنوان سازمان تروریستی بشناسد.

این اتاق فکر هشدار داده بود که به دنبال لغو تحریم‌های موشکی در مهرماه، ایران می‌تواند برای روسیه موشک بالستیک ارسال کند تا از آن در جنگ با اوکراین استفاده کند.

در همین حال بحث تحریم سپاه همچنان بین وزرا و نمایندگان پارلمان بریتانیا در جریان است.

اتاق فکر هنری جکسون می‌گوید که ناکارآمدی مسیر تحریم‌ها به اثبات رسیده است و گسترده کردن تحریم‌های نفتی علیه ایران نیز در تقویت نظام تحریم‌ها موثر نیست. این گزارش توصیه می‌کند که تحریم سپاه که زمانی ریشی سوناک، نخست‌وزیر کنونی بریتانیا مدافع آن بود، بسیار کارآمدتر است.

دولت بریتانیا هم اکنون ۷۶ گروه شامل گروه‌های اسلامی را در فهرست قرار داده است اما هیچ یک از آنها بخشی از یک حکومت نیستند.

هنری جکسون می‌گوید دولت بریتانیا به دلایل قانونی با تروریستی اعلام کردن سپاه مخالف بوده است چرا که این اقدام به معنی این است که ایران کشور حامی تروریسم است.

این گزارش می‌گوید به تعویق انداختن اقدام علیه سپاه تنها به نفع سپاه است و به کشورهای دشمن دیگر نیز امکان می‌دهد برای پیشبرد سیاست‌های خود علیه بریتانیا از دور زدن قوانین موجود در بریتانیا استفاده کنند.

هنری جکسون در پایان پیشنهاد می‌کند که مهرماه، زمانی که قرار است بند دیگری از غروب برجام سر برسد، به عنوان ضرب‌الاجلی برای تصمیم‌گیری درباره تروریستی خواندن سپاه و اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل در نظر گرفته شود.