ترکیه و عربستان سعودی: ایران با آژانس همکاری کند ‏

ترکیه اعلام کرد از برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض استقبال می‌کند ‏

در پی سفر رجب طیب اردوغان به عربستان سعودی و دیدارش با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد و نخست‌وزیر آن کشور، دولت ترکیه اعلام کرد که از برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کند.

به گزارش روزنامه صباح که نزدیک به دولت ترکیه محسوب می‌شود، ترکیه ابراز امیدواری کرد که این گام به تقویت امنیت و ثبات در منطقه منجر شود و در عین حال، حق حاکمیت دولت‌ها و اصل عدم‌دخالت در مسائل داخلی یکدیگر حفظ شود. دولت عربستان سعودی نیز به سهم خود اعلام کرد از بهبود روابط ترکیه و مصر پشتیبانی می‌کند.

دو طرف در ضمن بر اهمیت پایبند بودن ایران به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش و همکاری شفافش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کردند.

دو کشور خواهان مذاکرات جامع با حضور نمایندگان کشورهای منطقه و رسیدگی به منبع خطرها و تحقق صلح و امنیت بین‌المللی شدند.

خبرگزاری سعودی نیز متن بیانیه مفصل دو کشور در پی این دیدار را منتشر کرده است. مسئله فلسطین دیگر موضوعی است که در این بیانیه مورد اشاره قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخشی از بیانیه آمده است:‌ «دو طرف در مورد تحولات مربوط به مسئله فلسطین صحبت کردند و تهاجم و تحریک‌های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینی را محکوم کردند. آنان بر نیاز به تشدید تلاش‌ها برای رسیدن به صلح جامع و حل منصفانه موضوع فلسطین بر بنیان «ابتکار صلح عرب» و قطعنامه‌های بین‌المللی مربوط به این موضوع تاکید کردند.» در این بیانیه تاکید شده است که هدف هر دو کشور، برقراری دولت مستقل فلسطین در درون مرزهای سال ۱۹۶۷، با بیت‌المقدس شرقی به‌عنوان پایتخت آن است.

در موضوع سودان، دو کشور تاکید کردند که طرف‌های درگیر در سودان باید به آتش‌بس دائمی و بیانیه جده، که در ماه مه امضا شد، پایدار بمانند. در موضوع اوکراین، دو کشور خواهان «پایان جنگ از طریق مذاکره بر بنیان قانون بین‌المللی و اولویت دادن به گفت‌وگو و راه‌حل‌های دیپلماتیک» شدند.

ترکیه از عربستان سعودی برای ارسال کمک‌هایش در پی زلزله ماه فوریه تشکر کرد. قرار است «شورای هماهنگی ترکیه و سعودی» بر پا شود تا پروژه‌های مشترک دو کشور راحت‌تر پیش برده شود.

بیشتر از جهان