بریتانیا برای دو هزار مهاجر جدید افغان ویزا صادر کرد

صدها شهروند افغان همکار بریتانیا ماه‌ها است که در پاکستان و ایران سرگردان‌ مانده‌اند

پس از سقوط کابل، شماری از شهروندان افغانستان با پروازهای نظامی از این کشور خارج شدندــ AFP

وزارت کشور بریتانیا اعلام کرد برای دو هزار تن از مترجمان و همکاران سابق نیروهای بریتانیایی در افغانستان و خانواده‌هایشان از جمله ۷۰۰ کودک که ماه‌ها در پاکستان و ایران منتظر مانده‌اند، ویزا صادر کرده است. 

روزنامه دیلی میل در گزارشی در این رابطه نوشت که دستور صدور ویزا برای این افراد که اکثرا مترجم نیروهای نظامی بریتانیا یا همکاران سازمان‌های بریتانیایی در افغانستان بود‌ه‌اند، صادر شده اما وزارت کشور مشخص نکرده است که این افراد ظرف چه مدت به بریتانیا منتقل خواهند شد.

یکی از این افراد عبدل نام دارد که از ماه فوریه همراه با همسر و سه فرزندش در هتلی در ایران منتظر ویزا است. او به دیلی میل گفت که روز یکشنبه به او گفته شد که در همین ماه (ژوییه) منتظر دریافت ویزایش برای انتقال به بریتانیا باشد.

عبدل می‌گوید: من مدت زیادی از ترس طالبان در حال فرار از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر بودم و پنهانی زندگی می‌کردم. پس از آمدن به ایران نیز این ترس با من بود چون مدام در معرض اخراج به افغانستان قرار داشتم. با این حال دغدغه‌های عبدل همچنان باقی است. او می‌گوید مسئله مسکن در بریتانیا برای او نگران‌کننده است زیرا دولت بریتانیا نتوانسته برای مهاجرانی که خودش به آنجا منتقل کرده است، مسکن فراهم کند. البته این تنها دغدغه عبدل نیست، بلکه بیشتر افرادی که در انتظار انتقال به بریتانیا به سر می‌برند، این نگرانی را دارند که مشکل نبود مسکن در این کشور را چگونه باید حل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بریتانیا قبلا به این افراد گفته بود در صورتی می‌توانند به این کشور بروند که بتوانند برای خود مسکن تهیه کنند. سازمان‌های بشردوستانه که به مهاجران خدمات ارائه می‌دهند، نگران‌اند تا زمانی که برای این افراد مسکن تهیه نشود، آن‌ها به بریتانیا منتقل نشوند. دولت بریتانیا نیز روز یکشنبه تایید کرد که مهاجران جدید در هتل‌ها اسکان داده نمی‌شوند. با این حال، دیلی میل هفته گذشته فاش کرد که پنج هزار اتاق هتل (یدک) خالی وجود دارد و این اتاق‌ها به مهاجران اختصاص خواهد یافت. از طرفی یک منبع در دولت ریشی سوناک نیز گفت که مهاجران جدید در هتل‌ اسکان داده نمی‌شوند، بلکه به «محلات اقامتی» منتقل خواهند شد اما هنوز مشخص نیست این محلات اقامتی چطور جایی‌اند.

 برای سمیه سمیرا، معلم عضو شورای بریتانیا، شنیدن خبر صدور ویزا بسیار هیجان‌انگیز بود. او که باردار است، ۹ ماه قبل با همسر و کودکش از چنگ طالبان فرار کرد و به پاکستان رفت. او می‌گوید: این خبری بسیار هیجان‌انگیز است. برای ماه‌های متوالی زندگی ما در یک خلا قرار داشت و سردرگم بودیم ولی حالا می‌دانیم که بالاخره انتظار به پایان رسید و ما به بریتانیا خواهیم رفت.

سازمان‌های کمک‌کننده به مهاجران با اینکه از صدور ویزا برای مهاجران افغان استقبال کرده‌اند، برنامه دولت برای اسکان مهاجران را زیر سوال برده‌اند. دکتر سارا دی یونگ، عضو سازمان اتحاد سوله، می‌گوید ادعای دولت در مورد اینکه اسکان مهاجران در هتل‌ها مناسب نیست، نباید بهانه‌ای باشد که مهاجران همچنان در کشورهایی چون پاکستان و ایران منتظر بمانند. آن‌ها و فرزندانشان در حال حاضر در این کشورها وضعیت خوبی ندارند و باید زودتر به بریتانیا منتقل شوند.

موسی ۳۶ ساله که سابقا مترجم نیروهای بریتانیایی بود، می‌گوید بیش از یک سال است که با خانواده‌اش در هتلی در اسلام‌آباد زندگی می‌کند: «حالا دیگر وقت آن است که بریتانیا هرچه زودتر ما را انتقال دهد. زیرا زندگی ما مدت زمان طولانی است که کاملا متوقف شده است.»

دولت بریتانیا می‌گوید تعهدش برای انتقال همکاران بریتانیا که سال‌ها در کنار نیروهای این کشور در افغانستان فعالیت کرده‌اند، همچنان پابرجا است: «ما تاکنون توانستیم بیش از ۲۴ هزار نفر را به بریتانیا منتقل کنیم. این روند همچنان ادامه دارد و ما به تعهدمان برای انتقال همکارانمان عمل خواهیم کرد.»

بیشتر از جهان