تعطیلی موسسه گاج به اتهام «جهت‌گیری در اعتراضات»

استفاده از اشعار فرخی یزدی با موضوع «ضحاک» و «انقلاب» دلیل این تعطیلی اعلام شده است 

موسسه گاج که از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی آموزشی ایران بود، به اتهام «جهت‌گیری در اعتراضات» و استفاده از اشعار محمد فرخی یزدی در آزمون‌های خود، به دست حکومت تعطیل شد. این موسسه در۱۳۸۱ آغاز به کار کرده بود و به‌ویژه به دلیل کتاب‌هایی معروف است که در زمینه کمک‌درسی و کنکور منتشر می‌کرد. 

احمد محمودزاده، معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی، با حضور در برنامه «فرامتن» شبکه افق، دلیل تعطیلی این موسسه آموزشی را «جهت‌گیری در اغتشاشات سال گذشته» و «تحریک به سمت اغتشاشات» اعلام کرد. او گفت که صدا‌وسیما نیز نباید موسسه گاج را تبلیغ کند و وزارت آموزش‌و‌پرورش در این مورد به این نهاد نامه‌نگاری کرده است. 

جمهوری اسلامی از اعتراضات مردمی با عنوان «اغتشاشات» نام می‌برد.

در بحبوحه اعتراضات سراسری مردم ایران در سال گذشته، گاج در آزمون‌های ادبیات خود از اشعاری استفاده کرده بود که به روشنی با اعتراضات همدل بودند؛ مثلا: 

«خونریزی ضحاک در این ملک فزون‌گشت / کو کاوه که چرمی به سرچوب نماید؟» 

یا:

«چو کاری نمی‌رود از پیش/ به پور کاوه بگو فکر انقلاب کند» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمودزاده در سخنانش تاکید کرد که دلیل تعطیلی گاج، وجود چنین مطالبی در این آزمون‌‌ها بوده‌ است.

این اشعار از دیوان غزلیات محمد فرخی یزدی، شاعر بنام دوران مشروطه که به «تاج‌الشعرا» معروف است، برگرفته شده‌اند. استفاده از این اشعار در آزمون‌های گاج ، باعث شد که آذر گذشته روزنامه فرهیختگان از این موسسه انتقاد کند. این روزنامه در تاریخ ۲۳ آذر در مطلبی با عنوان «کاسبان کنکور به شعر و ایران هم رحم نکردند»، اشعار آزمون‌های گاج را منتشر کرد و نوشت: «موسسه انتشاراتی گاج روز جمعه، ۱۸ آذرماه، آزمونی را برگزار کرده و تمام اشعاری که برای سوال یکی از درس‌ها انتخاب‌شده، اشعاری ناامیدکننده و سیاه است. درحالیکه این موسسه آموزشی با توجه به رسالتی که دارد، باید در کنار آموزش‌وپرورش، به نسل جدید فکر کند. مطمئنا پیامدهای چنین کارهایی نمی‌تواند برای نسل جدیدی که این همه سوال دارد، خوب باشد.»

معلوم نیست که ادامه فعالیت موسسه گاج دقیقا از چه زمانی ممنوع شده است.

خبر این تعطیلی در سطح جهانی نیز گزارش شده است و خبرگزاری فرانسه دوشنبه، ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر)، گزارشی در این باره منتشر کرد.