اسرائیل ورود شهروندان آمریکایی با تابعیت‌ دوگانه از کشورهای «دشمن» شامل ایران را آسان می‌کند

بنا بر تصمیم تل‌آویو و با هدف پیوستن به برنامه لغو رواید ایالات متحده محدودیت‌های سفر آمریکایی‌های فلسطینی، سوری و ایرانی‌تبار به اسرائیل برداشته می‌شود

آمریکایی‌های فلسطینی‌تبار از این پس می‌توانند از طریق فرودگاه بین‌المللی بن گورین وارد خاک اسرائیل شوند- AFP

اسرائیل محدودیت‌های مربوط به ورود شهروندان آمریکایی دارای تابعیت دوگانه از کشورهای «دشمن» را کاهش می‌دهد.

به گزارش هارتص، تل‌آویو در راستای پیوستن به برنامه لغو رواید ایالات متحده قوانین تازه‌ای وضع می‌کند که سفر آمریکایی‌های فلسطینی، سوری و ایرانی‌تبار به اسرائیل را آسان می‌کند. به این ترتیب از این پس شهروندان آمریکایی با تبارهای مذکور نیاز نیست رویه بررسی‌های امنیتی ویژه در کنسولگری‌های اسرائیل را طی کنند.

بر این اساس، شهروندان آمریکایی فلسطینی‌تبار به جای پل النبی در اردن می‌توانند از طریق فرودگاه بین‌المللی بن گورین تل‌آویو وارد خاک اسرائیل شوند.

در حال حاضر، شهروندان آمریکایی فلسطینی، سوری یا ایرانی‌تبار باید قبل از ورود به اسرائیل برای دریافت مجوز سوار شدن به هواپیما به دفاتر دیپلماتیک اسرائیل در نزدیکی محل زندگی خود مراجعه کنند. ماموران کنسولگری اسرائیل در این دفاتر شهروندان متقاضی سفر به اسرائیل را از نظر امنیتی بازجویی می‌کنند. در صورتی که بررسی‌های امنیتی نشان دهد احیانا مواردی خطر امنیتی محسوب می‌شوند، به آن‌ها اطلاع داده می‌شود یا ماموران امنیتی در فرودگاه مانع از سوار شدن آن‌ها به هواپیما می‌شوند. در چنین مواردی معمولا نامه‌ای در توضیح دلیل ممانعت از پرواز یا نحوه تجدیدنظر در مورد تصمیم به آن‌ها ارائه می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، بر اساس قانون جدید، فلسطینیان نوار غزه که شهروندی آمریکا را دارند، برای ورود به خاک اسرائیل کماکان باید از طریق گذرگاه النبی اقدام کنند. به‌علاوه، آن‌ها باید دست‌کم ۴۵ روز قبل از سفر از دولت اسرائيل و تشکیلات خودگردان فلسطینی برای سفر مجوز اولیه درخواست کنند؛ درخواست‌هایی که نیازمند بررسی‌های امنیتی و تایید است.

دولت اسرائیل در حالی چنین تصمیمی گرفته که مقام‌های امنیتی و حقوقی اسرائیل هفته گذشته در جلسه‌ای خصوصی، در مورد پیامدهای امنیتی و خطرات احتمالی برخی شرایطی که ایالات متحده برای پیوستن اسرائیل به برنامه لغو روادید تعیین کرده است، هشدار دادند.

هم‌زمان، مقام‌های وزارت خارجه ایالات متحده هم اعلام کردند که اسرائیل هنوز شرایط لازم برای پیوستن به برنامه لغو روادید را برآورده نکرده است. اشاره آن‌ها به شرایط مندرج در توافقنامه‌ پیشنهادی دولت بایدن است که نگرانی برخی مقام‌های امنیتی را برانگیخته است.

بیشتر از جهان