درخواست طالبان از پاکستان برای اعزام استاد به دانشگاه‌های افغانستان

جامعه دانشگاهیان افغانستان نگران‌اند که حضور استادان پاکستانی همسو با نگرش‌های رادیکال، خلاء نظام آموزش عالی افغانستان را بیشتر خواهد کرد

دیدار وزیر تحصیلات عالی طالبان با سفیر پاکستان در افغانستانُ_Twitter/@afmohe

ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، در دیدار با عبیدالرحمان نظامانی، سفیر پاکستان در افغانستان، خواستار تدریس استادان پاکستانی در دانشگاه‌های افغانستان، به‌ویژه در دانشگاه بین‌المللی افغان شده است. 

در اطلاعیه وزارت تحصیلات عالی طالبان آمده است که در این دیدار روی تقویت و گسترش روابط آکادمیک میان طالبان و پاکستان تاکید شده است. 

وزیر تحصیلات عالی طالبان از سفیر پاکستان خواست که در راستای حل مشکلات دانشجویان افغان مقیم آن کشور، در زمینه اعطای ویزای تحصیلی نیز همکاری کند. 

در این اطلاعیه آمده است که سفیر پاکستان در کابل، خواسته‌های وزارت تحصیلات عالی طالبان را با نهادهای مربوطه در پاکستان در میان خواهد گذاشت. 

طالبان با تسلط بر افغانستان، نام دانشگاه بین‌المللی افغانستان را به «دانشگاه بین‌المللی افغان» تغییر دادند. در دوران حکومت پیشین افغانستان، زمینه آموزش معیاری در افغانستان فراهم شده بود و شماری از استادان آمریکایی و اروپایی در این دانشگاه تدریس می‌کردند.  

با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، ظرفیت تدریس به شیوه معیاری در این دانشگاه از بین رفت و اغلب استادان آن، به‌ویژه استادان آمریکایی و اروپایی، کشور را ترک کردند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشگاه‌های افغانستان با کمبود شدید استادان دروس غیردینی مواجه‌اند و بخش بزرگی از نیروی کاری دانشگاه‌ها کشور را ترک کرده‌اند. دو دهه حضور غرب در افغانستان باعث شده بود که به شمار استادان دانشگاه‌ها برای تدریس در مقاطع فوق‌لیسانس و دکترا افزوده شود و شماری از آنان در دانشگاه‌های مطرح آمریکایی و اروپایی تحصیل کرده بودند. 

از سوی دیگر، دانشگاه‌های خصوصی هم در حکومت پیشین رشد کرده و افزایش یافته بودند، اما حالا اغلب این دانشگاه‌ها با بحران مالی مواجه‌اند و برخی از آن‌ها تعطیل شده‌اند. 

گسترش روابط پاکستان با حکومت طالبان، با حساسیست‌های زیادی در افغانستان مواجه است. مخالفان طالبان ادعا می‌کنند که این گروه وابستگی شدیدی به پاکستان دارد و به همین دلیل می‌کوشد زمینه را برای حضور بیشتر این کشور در افغانستان  فراهم کند.  

حکومت طالبان تمرکز ویژه‌ای روی ایجاد مدارس و مساجد دینی دارد و برای افزایش مضمون‌های دینی، می‌کوشد نصاب آموزشی دانشگاه‌ها را تغییر دهد. جامعه دانشگاهیان افغانستان نگران‌اند که حضور استادان پاکستانی همسو با نگرش‌های رادیکال و مسلکی (سکولار) نبودن آنان، خلاء نظام آموزش عالی افغانستان را بیشتر خواهد کرد.  

پاکستان با بحران شدید مالی مواجه است و به همین دلیل می‌کوشد با حضور بیشتر در افغانستان تامین و بخشی از نیروی کار در این کشور، مشکلات مالی خود را کاهش دهد. 

وزارت تحصیلات عالی طالبان را ندا محمد ندیم، از چهره‌های تندرو دینی طالبان، مدیریت می‌‌کند. او با رهبران طالبان در زمینه حذف زنان از نظام تحصیلی همسو است.  

طالبان تحصیلات دبیرستانی و دانشگاهی دختران را ممنوع کرده‌اند و هیچ چشم‌انداز روشنی برای از سرگیری آموزش دختران در مدارس متوسطه و دانشگاه‌ها وجود ندارد.

بیشتر از جهان