وحیدی: طالبان ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب حقابه ایران را بدهند

استان سیستان و بلوچستان ایران با کمبود شدید منابع آبی مواجه است و بخشی از نیازهای آبی آن از طریق حقابه هیرمند تامین می‌شود

وزیر کشور جمهوری اسلامی گفت که دولت اقداماتی را برای تامین آب در سیستان و بلوچستان آغاز کرده است- ایسنا

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، یکشنبه، ۲۵ تیر (۱۶ ژوئیه)، از طالبان خواست که ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب از حقابه هیرمند را در اختیار ایران بگذارند. 

او در جریان نشست خبری در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران گفت: «امیدواریم که مسئولان افغانستان به مسئولیت خود در این زمینه عمل کنند.» 

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران گفت: «موضوع آب و تامین آن، جزو اولویت‌های جدی است که به‌طور ویژه در دستورکار دولت قرار دارد، اما اجرای برخی طرح‌ها، اقدامی کوتاه‌مدت نیست و در حال انجام است و انتقال آب از یک نقطه به نقطه دیگر، زمان‌بندی خاص خودش را دارد.»

او گفت که دولت جمهوری اسلامی ایران اقداماتی را برای تامین آب در سیستان و بلوچستان آغاز کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه افزود: «موضوع سیستان و بلوچستان از چند جهت برای ما مورد توجه است. چندین طرح برای تامین آب در این منطقه وجود دارد و دولت اقداماتی را در این خصوص آغاز کرده است؛ از جمله ساخت و ایجاد چاه‌های ژرف. بعضی از چاه‌ها هم حفر شده و اقداماتی نیز برای انتقال آب انجام شده است. موضوعات خوبی نیز در دستورکار دولت قرار دارد.»

استان سیستان و بلوچستان ایران با کمبود شدید منابع آبی مواجه است و بخشی از نیازهای آبی این استان، از طریق حقابه هیرمند تامین می‌شود. اما خشکسالی و کمبود بارندگی در سال‌های اخیر، باعث کاهش آب رودخانه هیرمند شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر از طالبان خواسته بودند که به هیئت ایرانی اجازه دهند که سد کجکی  را دیدار و بررسی کنند تا میزان آب موجود در این سد مشخص شود، اما طالبان این درخواست را رد کردند و با صراحت گفتند که چنین اجازه‌ای نمی‌دهند.

حکومت طالبان ادعا می‌کند که به ‌دلیل خشک‌سالی و تغییرات اقلیمی، آب در سد کجکی به اندازه‌ای نیست که به ایران سرازیر شود و در مسیر تبخیر می‌شود.

از زمان روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان در اوت ۲۰۲۱،  پیگیری حقابه ایران از رودخانه هیرمند به یکی از خواسته‌های تهران تبدیل شده است، اما طالبان برای عملی کردن این خواسته تاکنون اقدامی جدی نکرده‌اند.

بنا به معاهده ایران و افغانستان برای تقسیم آب رودخانه هیرمند که ۱۳۵۱ خورشیدی بین حکومت‌های وقت دو کشور امضا شد، حقابه ایران سالانه ۸۱۷ میلیون متر مکعب است.