قانون تعدیل افغانستان بار دیگر به سنای آمریکا ارائه شد

تعدادی از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه قانون تعدیل افغانستان را به مجلس سنا بردند

بر اساس این قانون، مهاجران افغان که در دو سال گذشته به آمریکا رفته‌اند، می‌توانند برای اقامت دائم در این کشور درخواست بدهندــ AFP

تعدادی از نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا قانون تعدیل افغانستان را دوباره به مجلس سنا بردند. بر اساس این قانون، ده‌ها هزار مهاجر افغان که با ویزای بشردوستانه موقت به آمریکا منتقل شده‌اند، می‌توانند برای اقامت دائم در این کشور درخواست دهند.

ارل بلومناور، سناتور دموکرات کنگره آمریکا، در وب‌سایت اختصاصی خود نوشت که او و سناتور امی کلوبوچار از حزب دموکرات به همراه ماریانت میلرمیکس و لیندسی گراهام دو سناتور حزب جمهوری‌خواه، قانون تعدیل افغانستان را دوباره به مجلس سنا ارائه کرده‌اند.

 بلومناور نوشت: «افغان‌های زیادی به ایالات متحده پناهنده شده‌اند. اجازه دهید پس از بررسی بیشتر برای اقامت قانونی دائم درخواست دهند.»

در حال حاضر، افغان‌هایی که با ویزای بشردوستانه موقت پذیرفته شده‌اند، فقط می‌توانند از طریق تبدیل به ویزای ویژه مهاجرت (SIV) درخواست اقامت دائمی کنند که این روندی کند است و زمان‌ لازم برای رسیدگی به آن طولانی است. اجازه دادن به متحدان افغان برای درخواست اقامت دائم قانونی به آنان این اطمینان را می‌هد که می‌توانند زندگی خود را در آمریکا سامان دهند.

او تاکید کرد: «ده‌ها هزار متحد افغان برای کمک به کشور ما جان خود و خانواده‌هایشان را به خطر انداختند. آن‌ها به عنوان مترجم و راهنما با نیروهای ما همکاری کردند که برای ماموریت ما حیاتی بود و در عوض ما قول دادیم که از آن‌ها محافظت کنیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال میلرمیکس، سناتور جمهوری‌خواه و یکی از کسانی که قانون تعدیل افغانستان را به سنا برده است، می‌گوید: «به عنوان یک کهنه‌سرباز احساس می‌کنم این وظیفه ما است که به تعهدات خود احترام بگذاریم و هرگز متحدان افغانمان را که جانشان را برای آمریکایی‌ها به خطر انداختند، فراموش نکنیم. قانون تعدیل افغانستان از متحدان افغان ما محافظت می‌کند و موانع لجستیکی را که متحدان ما هنگام تلاش برای طی مسیر قانونی کسب اقامت دائم با آن مواجه‌اند، کاهش می‌دهد.» 

کلوبوچار، دیگر سناتور دموکرات، هم گفت: «دادن فرصتی به متحدان افغان ما برای درخواست اقامت دائم، کار درست و ضروری است. این قانون دوحزبی به افغان‌هایی که برای کشور ما فداکاری‌های زیادی کرده‌اند، کمک می‌کند در بازسازی زندگی‌شان، اطمینان حقوقی را که شایسته آن‌‌اند داشته باشند. من به همکاری با همکارانم در هر دو حزب ادامه می‌دهم تا این قانون دوحزبی را پیش ببریم و به افغان‌هایی که به ایالات متحده پناهنده شده‌اند، برای آینده‌ای پایدار در خانه جدیدشان فرصت بدهیم.» 

گفتنی است که در کنار این افراد، تعداد دیگری از سناتورها از جمله کریس کونز، جری موران، ریچارد بلومنتال، راجر ویکر، جین شاهین، لیزا مورکوفسکی، دیک دوربین و تام تیلیس نیز از قانون تعدیل افغانستان حمایت می‌کنند. 

قانون تعدیل افغانستان را تعدادی از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه در سال ۲۰۲۲ به مجلس سنا بردند، اما با مخالفت تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه مواجه شد و آن‌ها دقیق بررسی نشدن پیشینه مهاجران افغان را که به آمریکا رسیده‌اند، دلیل مخالفتشان با این قانون اعلام کردند.

هرچند وزارت امنیت داخلی آمریکا و نهادهای امنیتی دیگر از بررسی دقیق پیشینه افغان‌های منتقل‌شده به آمریکا خبر می‌دهند، سناتورهای جمهوری‌خواه همچنان می‌گویند تا زمانی که درباره افغان‌هایی که با ویزای بشردوستانه موقت به آمریکا آمده‌اند دقیق تحقیق نشود، به این قانون رای مخالف خواهند داد. این سناتورها نگران‌اند برخی از افغان‌هایی که به آمریکا آمده‌اند، برای امنیت این کشور خطرناک باشند. 

اعتبار ویزاهای بشردوستانه موقت آخر ژوییه ۲۰۲۳ به پایان می‌رسد اما جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، دستور داده است این ویزاها به مدت دو سال دیگر تمدید شوند و افغان‌هایی که با این نوع ویزا به آمریکا آمده‌اند، حالا می‌توانند تا سال ۲۰۲۵ همچنان در این کشور بمانند و اجازه کار نیز داشته باشند.

بیشتر از جهان