رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از نشست وین حمایت کرد

دولت بایدن خواستار تعامل با طالبان است اما رئیس کمیته روابط خارجی کنگره از نشست مخالفان طالبان حمایت کرد

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، نشست وین را ستودــ ایندیپندنت فارسی - GETTY IMAGES VIA AFP

حساب رسمی کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در توییتر روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت (۲۷ آوریل)، به نقل از مایکل مک‌کال، رئیس این کمیته، از نشست چهره‌های سیاسی افغانستان در وین حمایت کرد. 

مک‌کال از ایستادگی نیروهای ضدطالبان تقدیر کرد و در توییت خود نوشت: «من تلاش‌های نیروهای مخالف طالبان برای اتحاد علیه ظلم طالبان را تحسین می‌کنم.» 

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا افزود که تلاش برای متحد شدن در برابر ظلمی که طالبان بر «زنان و دختران افغانستان و متحدان افغان آمریکا در این کشور» روا می‌دارند، قابل‌تقدیر است. 

این نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا پس از انتخاب به سمت رئیس کمیته روابط خارجی، در مورد خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان و قربانی شدن سربازان آمریکایی و صدها همکار افغان ایالات متحده تحقیقات گسترده‌ای را آغاز کرد. او دولت بایدن را بابت اتخاذ تصمیم عجولانه درباره خروج از افغانستان و عواقب زیان‌بار آن برای این کشور، مسئول می‌داند.

حمایت این مقام سیاسی آمریکا از نشست وین در حالی صورت می‌گیرد که دور دوم این نشست با تاکید بر مقاومت مسلحانه در برابر طالبان و در آستانه نشست دبیرکل سازمان ملل در دوحه برای چگونگی تعامل با طالبان از راه گفت‌وگو، برگزار شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نشست وین که از روز دوشنبه چهارم اردیبهشت تا چهارشنبه ششم اردیبهشت در مرکز گفت‌وگوهای برونوکرایسکی در پایتخت اتریش برگزار شد، تعداد زیادی از رهبران و چهره‌های سیاسی دولت پیشین افغانستان حضوری یا آنلاین شرکت کردند. 

در بیانیه پایانی این نشست که با اتفاق‌آرای شرکت‌کنندگان تهیه شد، بر ادامه مقاومت مسلحانه علیه طالبان و حمایت از هرگونه مقاومت مدنی و سیاسی در برابر طالبان تاکید ویژه شد.

نمایندگان دولت بایدن در یک سال و هشت ماه گذشته به تعامل با طالبان و حل معضل افغانستان از راه گفت‌وگو و مصالحه تاکید داشته‌اند و توماس وست، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در امور افغانستان، در سفرهایش به کشورهای منطقه همواره تلاش کرده است امکان تعامل گروه‌ها و جریان‌های سیاسی و اجتماعی افغانستان با طالبان را فراهم کند. البته این تلاش در حالی صورت می‌گیرند که طالبان هرگز برای گفت‌وگو با چهره‌های سیاسی دولت پیشین افغانستان اعلام آمادگی یا ابراز تمایل نکرده‌اند.

در چنین وضعیتی، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از نیروهای ضدطالبان که حامی مقاومت مسلحانه و غیرمسلحانه علیه طالبان‌اند، اعلام حمایت کرده است.