گاف جدید کامالا هریس؛ برای آن که فرزندانمان هوا و آب تمیز داشته باشند جمعیت را کاهش می‌دهیم

سخنان هریس درباره طرح کاهش جمعیت دولت انتقاد محافظه‌کاران را برانگیخته است

ED JONES / AFP

گاف جدید کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا که در سخنانش از طرحی برای «کاهش جمعیت» صحبت کرده است، عصبانیت چهره‌های محافظه‌کار آمریکایی را برانگیخت. 

هریس روز جمعه ۱۴ ژوئن، در دانشگاه ایالتی کاپین در بالتیمور ایالت مریلند سخنرانی کرد و در اظهاراتش از برنامه حزب دموکرات آمریکا برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای به نصف تا سال ۲۰۳۰ و رساندن آن به صفر تا سال ۲۰۵۰ سخن گفت.

هریس گفت: «وقتی که روی انرژی پاک و وسایل نقلیه برقی سرمایه‌گذاری می‌کنیم و جمعیت را کاهش می‌دهیم، تعداد بیشتری از فرزندان ما می‌توانند هوای تمیز تنفس کرده و آب تمیز بنوشند.»

نیوزویک نوشت هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که قاطعانه بگوید هریس در سخنرانی فوق طرحی برای کاهش جمعیت جهان به منظور مبارزه با اثرات تغییرات آب و هوایی یا سایر اهداف سیاسی را ترسیم کرده باشد، بلکه این سخنان صرفا نتیجه یک لغزش بیانی است. 

در متن رسمی سخنرانی کاخ سفید، کلمه «جمعیت» (population) خط خورده، و کلمه «آلودگی» (pollution) یعنی همان کلمه‌ای که مقصود اولیه هریس عنوان شده، جایگزین آن شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از چهره‌های محافظه‌کار آمریکایی از این موضوع عصبانی‌اند و می‌گویند که هریس علنا خواستار کاهش جمعیت جهان شده است. 

تامس ماسی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از ایالت کنتاکی، در توییتی ضمن انتشار ویدیو مربوط به سخنرانی هریس، نوشت: «آیا شما همان جمعیتی هستید که او [هریس] می‌خواهد کاهش دهد؟» 

میزان محبوبیت کاملا هریس در دوران تصدی او در سمت معاونت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، همواره از بایدن کمتر بوده است. 

کارشناسان علوم سیاسی می‌گویند که هریس احتمالا به‌عنوان یار انتخاباتی نامزد مسن‌ترین فردی که تا به حال در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ قرار است نامزد شود، بیش از پیش زیر ذره‌بین قرار خواهد گرفت. 

مارجوری تیلور گرین، نماینده جورجیا در توییتی خطاب به معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نوشت: «منظور شما از کاهش جمعیت چیست؟ سقط جنین؟ کمک به خودکشی؟ چه ابزاری را برای کاهش جمعیت به منظور کمک به سلامت عمومی پیشنهاد می کنید؟»

سناتور ایالت میزوری اریک اشمیت نوشت: «کامالا هریس، معاون ریاست‌جمهوری با صدای بلند ایدئولوژی یواشکی غیرانسانی خود و دیگر افراد نگران در این مورد، و علاقه‌شان به کاهش جمعیت را بازگو کرد.»

روگن اوهندلی، دیگر چهره دست راستی، در توییتر نوشت: «کامالا گفت که کاهش جمعیت از اهداف جنبش تغییرات اقلیمی است. دیگر این مسئله را حتی پنهان هم نمی‌کنند. شما همان کربنی هستید که می‌خواهند حذف کنند.»

جس واترز، تحلیلگر سیاسی محافظه‌کار آمریکایی نیز، روز جمعه به شبکه خبری فاکس گفت:‌ «اگر شما یک لیبرال هستید، سخنانی که هریس گفت را نباید بگویید. لیبرال‌ها مدت‌ها است که این حرف را می‌زنند و می‌خواهند جمعیت جهان را برای بهبود وضع کره زمین کاهش دهند.»

تومی لارن، دیگر تحلیلگر سیاسی، در پاسخ به این نظر به فاکس گفت: «این یکی دیگر از تئوری‌های توطئه‌ جمهوری‌خواهان است که مدت‌ها است درباره‌اش گفته‌اید، این که دموکرات‌ها می‌خواهند جمعیت را کاهش دهند.» 

این اولین بار نیست که کامالا هریس در مقام معاون ریاست‌جمهوری آمریکا سخنان نامربوط و جنجالی به زبان آورده است. اخیرا ویدیویی از او در حالی که سخت تلاش می‌کند هوش مصنوعی را توضیح دهد، در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شده است. 

او در مه ۲۰۲۲ نیز اظهارات مبهمی درباره گسترش دسترسی به اینترنت به بخش‌های غیرشهری آمریکا بیان کرده بود. 

بیشتر از جهان