خشم وزیر دفاع پاکستان از عملکرد ضعیف طالبان افغانستان در مهار تروریسم

وزیر دفاع پاکستان: ما به پنج میلیون مهاجر افغان پناه دادیم، اما در افغانستان از تروریست‌هایی که خون پاکستانی‌ها را می‌ریزند میزبانی می‌شود

وزیر دفاع پاکستان از پابند نبودن طالبان افغانستان به توافقنامه دوحه انتقاد کرد - Twitter/ @Dailyummat

پس از حملات مرگبار تحریک طالبان پاکستان به مواضع دولت پاکستان در مناطق ژوب و سویی ایالت بلوچستان، خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، صبح شنبه ۲۴ تیر (۱۵ ژوئیه)، در توییتی از طالبان افغانستان به‌دلیل حمایت از طالبان پاکستانی، به‌شدت انتقاد کرد و این گروه را به بی‌توجهی درخصوص فعالیت گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان علیه پاکستان متهم کرد.

وزیر دفاع پاکستان در این توییت نوشت: «افغانستان حق کشور همسایه و برادر بودن را ادا نمی‌کند و به توافقنامه دوحه پایبند نیست.»

او از رفتار طالبان افغانستان با گروه‌های تروریستی پاکستانی به‌تندی انتقاد کرد و نوشت:« پاکستان در بیش از ۴۰ سال گذشته، از پنج میلیون پناهجوی افغان با رعایت حقوق انسانی میزبانی کرده است، اما برعکس، تروریست‌هایی که خون پاکستانی‌ها را می‌ریزند می‌توانند در خاک افغانستان آزادانه پناه بگیرند.»

او به طالبان افغانستان هشدار داده است که به این وضعیت پایان دهند و نوشته است: «پاکستان از همه امکانات خود برای حفاظت از سرزمین و شهروندانش استفاده خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خشم وزیر دفاع پاکستان در برابر طالبان افغانستان، ازآنجا شعله‌ور شد که در یک هفته گذشته اعضای تحریک طالبان پاکستان با حمله به مناطق ژوب و سویی بلوچستان، دست‌کم ۱۲ نیروی ارتش پاکستان را کشتند و شماری دیگر را زخمی کردند.

سران نیروهای امنیتی پاکستان، روز جمعه، در یک بیانیه مشترک نارضایتی شدیدشان را از رهبری طالبان افغانستان درخصوص مهار گروه‌های تروریستی در خاک این کشور ابراز کردند. این مقام‌های امنیتی پاکستان مدعی شدند که گروه‌های تروریستی «منابع امن و آزادی عمل» در افغانستان دارند و امنیت پاکستان را تهدید می‌کنند. آن‌ها همچنین به پایبند نبودن طالبان افغانستان به توافقنامه دوحه (بین طالبان و آمریکا) اشاره کردند و از رهبری طالبان خواستند که به مواد این توافقنامه مبنی بر منع استفاده از خاک افغانستان برای مقاصد تروریستی، عمل کنند.

درحالی‌که دولت پاکستان از حامیان درجه‌یک طالبان افغانستان به شمار می‌روند، اما گسترش فعالیت‌های تحریک طالبان پاکستان (مخالف دولت این کشور) پس از سلطه طالبان بر افغانستان، به دعوای بزرگی میان طالبان افغانستان و دولت پاکستان تبدیل شده است.

تحریک طالبان پاکستان که به لحاظ فکری نزدیک به طالبان افغانستان‌اند و روابط پیچیده و عمیقی با این گروه دارند، در سال‌های اخیر از مناطق خیبرپختونخواه و بلوچستان پاکستان، به شرق افغانستان آمده‌اند. به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، فرصت بزرگی برای گسترش فعالیت‌های این گروه ایجاد کرد و در نزدیک به دو سال گذشته، میزان حملات این گروه به خاک پاکستان نسبت به سال‌های گذشته، بیش از ۷۰ درصد افزایش یافت.

بیشتر از جهان