کشف جدید باستان‌شناسی نشان می‌دهد انسان‌های عصر برنز ژولیده نبودند

این کشف تاریخی جدید نشان می‌دهد شاید تصور ما از ظاهر انسان‌های پیش از تاریخ با موهایی ‏آشفته و پریشان اشتباه است

مجسمه یک زن عصر برنز که با استفاده از بقایای هفت‌هزار ساله او ساخته شده است (مجسمه ساز:او-دی-نیلسونز)- Facebook/Moesgaard Museum

کشف یک شیء تاریخی که احتمالا قدیمی‌ترین شانه چوبی بریتانیا نامیده می‌شود نشان می‌دهد که مرتب کردن مو و ظاهر قدمتی هزاران ساله دارد.

این شانه و یک حلقه موی زیبا که در نزدیکی شهر ساحلی بری در جنوب ولز، بریتانیا، کشف شد قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال دارد و به عصر برنز (مفرغ) بازمی‌گردد.

به گزارش گاردین، یافته‌های گودال کوچکی که در آن بقایای سوخته یک انسان گذاشته شده بود، نشان می‌دهد انسان عصر برنز به زیبایی موهای خود اهمیت می‌داده است.

مارک کولارد، مدیر گروه باستان‌شناسی رد ریور، می‌گوید: «ما همیشه قطعات فلزی و دیگر ساخته‌های [دست بشر] را پیدا می‌کنیم، اما یافتن چیزی مانند شانه منحصربه‌فرد است. این شانه نگاه اجمالی نادری به زندگی شخصی افراد عصر برنز است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اندازه این شانه چوبی، که قسمتی از آن یافت شده است، فقط ۳۶ میلی‌متر است. این شانه هشت دندانه باریک و موازی و بسیار شکننده دارد. گروه باستان‌شناسی رد ریور (Red River) می‌گوید ممکن است این قدیمی‌ترین شانه چوبی باشد که تا کنون در بریتانیا پیدا شده است.

در کنار این شانه، یک حلقه طلا به قطر ۱.۱ سانتیمتر نیز یافت شد که به‌طرز ماهرانه‌ای ساخته ‌شده و با الگوی شیپور یا شاه‌ماهی ریز تزیین شده است. نظر متخصصان این است که این حلقه نمونه اولیه‌ای از یک حلقه موی تزیینی است.

قدمت هر دو قطعه به دوران برنز میانه (۱۳۰۰-۱۱۵۰ قبل از میلاد) می‌رسد. به نظر کارشناسان، بازماندگان متوفی این دو قطعه را با دقت به‌عنوان وسایل مورد نیاز او در زندگی پس از مرگ انتخاب کرده‌اند.

مشخص نیست که صاحب این شانه زن بوده است یا مرد، اما به گفته سرپرست این گروه باستان‌شناسی، «فکر کردن به کسی که دور آتش نشسته و موهایش را شانه می‌کند شگفت‌انگیز است.»

یافتن این اشیاء در محل دفن جسد سوزانده شده اطلاعات مختصر و مفیدی درباره زندگی و مرگ در عصر برنز به ما می‌دهد.

بیشتر از جهان