انسان از ۱۰۰ هزار سال پیش آیین دفن مردگان برگزار می‌کرد

هومو نالدی‌ها احتمالا برای مردگان خود نوعی مراسم یادبود برگزار می‌کردند و یاد آن­‌ها را گرامی می‌­داشتند

هومو نالدی‌ها مردگان خود را به صورت هدفمند در غار دفن می­‌کردند - Canva

پژوهشی­ مناقشه‌برانگیز که به‌تازگی منتشر شده، نشان می‌­دهد هومو نالدی، گونه‌ای منقرض‌شده از اجداد انسان امروزی، مردگان خود را دفن می‌کرده است. دانشمندان می‌گویند که ابعاد مغز هومو نالدی یک‌‌سوم مغز ما بوده­ است و هومو نالدی‌ها احتمالا برای مردگان خود نوعی مراسم یادبود برگزار می‌کردند و یاد آن­‌ها را گرامی می‌­داشتند.

به گزارشی لایو ساینس، تحقیقات جدید نشان می‌دهند که هومو نالدی­‌ها حدود ۳۰۰ هزار سال پیش نه تنها مرده‌­های خود را دفن می­‌کردند، که روی دیواره غارها به یاد آنان حکاکی­‌هایی انجام می‌دادند. این پژوهش جدید نظریه‌های قبلی مبنی بر اینکه فقط انسان‌های امروزی و پسرعموهای نئاندرتالشان قادر بودند چنین فعالیت­‌های پیچیده‌ای انجام دهند، به‌کلی تغییر می­‌دهد.

با این حال، برخی از کارشناسان می­‌گویند هنوز شواهد کافی وجود ندارد تا ما را به این نتیجه برساند که هومو نالدی‌ها مردگان خود را به خاک ­­می‌سپردند یا برای یادبود آن‌­ها آثاری ایجاد می‌کردند.

شیلا آتریا، انسان‌شناس از دانشگاه تگزاس­ ای‌اند‌­ام که خود در این پژوهش مشارکت نداشته است، در ایمیلی به لایو ساینس نوشت: من کاملا متوجه‌ام که نویسندگان این مقاله با این داده­‌ها سعی دارند چه نقطه­‌هایی را به هم مرتبط کنند. فکر می‌کنم این پژوهش به حدی ارزشمند بوده است که گزارش شود؛ با وجود این، به­ نظر من انتشار آن باید با احتیاط بسیار بیشتری انجام ­می­‌شد.

باستان‌شناسان نخستین بار سال ۲۰۱۳ در سیستم غاری «ستاره در حال طلوع» (Rising Star Cave) آفریقای جنوبی بقایای یک هومو نالدی را کشف کردند. از آن زمان به بعد، بیش از یک هزار و ۵۰۰ قطعه از اسکلت چند هومو نالدی در سراسر این غار به طول چهار کیلومتر پیدا شد.

بقایای این اسکلت‌ها به‌شکل قابل‌توجهی سالم باقی مانده ­بودند و به همین دلیل دانشمندان توانستند آناتومی هومو نالدی‌ها را به طور کامل شناسایی کنند. آنان دریافتند که هومو نالدی‌ها موجوداتی دوپا با حدود ۱.۵ متر قد و ۴۵ کیلوگرم وزن بودند که دستانی چابک و ماهر و مغزهایی کوچک اما پیچیده­ داشتند. مجموع این ویژگی­‌ها موجب شد در مورد پیچیدگی رفتار آن‌ها بحث­‌هایی شکل بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یک پژوهش دیگر در سال ۲۰۱۷ که در مجله ای­لایف منتشر شد، تیم پژوهشی فعال در غار ستاره در حال طلوع، این فرضیه را مطرح کردند که هومو نالدی‌ها مردگان خود را به صورت هدفمند در این مجموعه غاری دفن می­‌کردند. این ادعا را لی برگر، دیرین­ه‌مردم‌شناس و سرپرست برنامه ستاره در حال طلوع و همکارانش در نشستی خبری که ۱ ژوئن برگزار شد، مطرح کردند. اظهارات آن­‌ها و همچنین سه مقاله جدیدی که روز دوشنبه ۵ ژوئن در وب‌سایت بایوآرکایو (bioRxiv) منتشر شد، اصلی‌ترین شواهد را در این زمینه ارائه می‌­کنند.

این شواهد تا آنجا پیش می­‌روند که مدعی‌­اند هومو نالدی‌ها مردگان خود را آگاهانه دفن می­‌کردند و روی صخره بالای محل تدفین، حکاکی­‌های معناداری نقش می‌زدند. این یافته‌ها را هنوز دیگر پژوهشگران این زمینه بررسی نکرده‌اند.

در تحقیقات جدید، دو گودال کم‌عمق و بیضی‌شکل که کف یک اتاق غار وجود دارد، توصیف شده است. این گودال‌ها حاوی بقایای اسکلتی‌اند و نشان می‌دهد در آن‌ها اجسادی دفن شده‌اند که بافت نرمی داشتند و با سنگ‌های کف گودال پوشانده شده و سپس تجزیه شده‌اند.

حتی در یکی از این مدفن‌ها یک هدیه یا احتمالا یادبود سر قبر نیز وجود دارد؛ یک دست­‌سازه سنگی که در فاصله کمی از استخوان‌های دست و مچ پیدا شد.

برگر در نشست مطبوعاتی گفت که تیم او بر این باور است که مراسم تدفین هومو نالدی‌ها ملاک و شاخصی برای اثبات قدیمی‌ترین مراسم تدفین انسانی محسوب می‌شود.

در صورت پذیرش این فرضیه، تاریخ اولین شواهد دفن هدفمند مردگان تا ۱۰۰ هزار سال عقب‌تر می‌رود. این رکورد پیش­‌تر در اختیار انسان­‌های خردمند یا هومو سپینس‌ها بود.

محققان در مقاله جدید دیگری نشان داده­‌اند که کشف حکاکی‌های انتزاعی روی دیواره‌های صخره‌ای سیستم غاری ستاره در حال طلوع مشخص می­­‌کند که هومو نالدی‌ها رفتار پیچیده‌ای داشته‌اند. به نظر می‌رسد آن‌ها این خطوط، اشکال و تصاویر هشتگ‌مانند را روی سطوح ویژه‌ای ساخته‌اند که ظاهرا خود این سطوح خاص را نیز هومو نالدی‌ها درست کرده‌اند. آن‌ها این سنگ­‌ها را پیش از حکاکی به کمک ابزاری سنگی، صاف کرده‌اند و عمق و ترکیب‌­بندی خطوط و ترتیب قرارگیری آن­‌ها نشان می‌دهد که این حکاکی‌ها به طور طبیعی ایجاد نشده‌اند بلکه کاملا هدفمند بوده‌اند.

برگر می­‌گوید: «تدفین این گونه­‌ها دقیقا زیر این [کنده‌­کاری‌ها] وجود دارد و نشان می‌دهد که این مکان برای هومو نالدی یک مکان فرهنگی بوده است. آن­‌ها مسافتی چند کیلومتری از فضای داخلی این سیستم غارهای زیرزمینی را به همین شکل تغییر داده‌­اند.»

در نسخه پیش از انتشار مقاله‌ای ­دیگر، آگوستین فوئنتس، انسان‌شناس دانشگاه پرینستون، و همکارانش به بررسی این موضوع می‌پردازند که چرا هومو نالدی برای دفن مردگان خود از سامانه غاری استفاده کرده است.

«دفن مشترک و ساختارمند تعدادی از این اجساد در سامانه غار در حال طلوع همچنین حکاکی­‌های موجود در غار، شواهدی‌اند مبنی بر این­که این افراد باورها و عقاید مشترکی در مورد مرگ داشتند و چه بسا برای مردگان خود یک نوع یادبود برگزار می­‌کرده‌اند. آنچه می‌توان آن را در انسان‌های معاصر همدردی مشترک نامید.»

با این حال، این برداشت­‌های جدید هنوز برای سایر محققان کاملا قانع‌کننده نیستند.

آتریا می­‌گوید: «بله، ممکن است این انسان‌­ها روی سنگ‌­ها علامت­‌هایی ایجاد کرده باشند اما این شواهد الزاما برای اینکه در مورد تفکر انتزاعی صحبت کنیم، کافی نیستند.»

در مورد اینکه هومو نالدی اساسا چطور به مجموعه غارهای ستاره در حال طلوع رسیده است، هم سوالاتی وجود دارد. توضیح بسیاری از محققان درباره معنادار بودن رفتار آن­‌ها به این دلیل است که فرض می­‌شود ورود به غار دشوار بوده است؛ آیا آن‌­ها به همان روشی که ما وارد آن­جا می­‌شویم وارد شدند یا ممکن است راه دیگری هم وجود داشته باشد؟ جاناتان مارکس، انسان­‌شناس از دانشگاه کارولینای شمالی در شارلوت که خود در این تحقیق مشارکت نداشته است، به لایوساینس می‌گوید: «این کار علم باستان‌شناسی است‌ــ بخش زیادی از باستان‌شناسی.»

بیشتر از علوم