کشف موزاییک رومی ۱۶۰۰ ساله در سوریه

«این موزاییک، نپتون خدای آب و دریا در روم باستان و ۴۰ معشوقه‌اش و همچنین صحنه کشته شدن هیپولیتا، ملکه آمازون به دست هراکلس را به تصویر کشیده است»

کاشی‌ها صحنه‌های اساطیری ازجمله جنگ تروآ و آمازون را به نمایش گذاشته‌اند-REUTERS/Firas Makdesi

یک موزاییک ۱۶۰۰ ساله تقریبا دست‌نخورده دوران امپراتوری روم در مرکز سوریه کشف شد. این موزاییک به اندازه ۲۰ در ۶ متر زیر ساختمانی در رستان نزدیکی حمص پیدا شد. این شهر تا سال ۲۰۱۸ تحت اشغال شورشیان مخالف حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در جنگ داخلی این کشور بود.

کاشی‌ها صحنه‌های اساطیری ازجمله جنگ تروآ و آمازون را به نمایش گذاشته‌اند. گفته می‌شود این کشف جزو نادرترین کاشی از این نوع است. هر بخش از موزاییک با سنگ‌های رنگارنگ مربع شکل و کوچکی به اندازه حدود یک سانتی‌متر در هر طرف پر شده است.

REUTERS/Firas Makdesi

بسیاری از گنجینه‌های باستان‌شناسی سوریه در بیش از یک دهه جنگ آسیب ‌دیده‌اند.

این کشف مهم‌ترین کشف باستان‌شناسی از زمان آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ توصیف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمان سعد، یکی از مقام‌های ارشد در مدیریت کل موزه‌ها و آثار باستانی سوریه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «آنچه در مقابل ما قرار دارد کشفی است که در مقیاس جهانی نادر است.»

او افزود: «موزاییک پر از جزئیات بود و نپتون خدای آب و دریا در روم باستان و ۴۰ معشوقه‌اش و همچنین صحنه کشته شدن هیپولیتا، ملکه آمازون به دست هراکلس را به تصویر می‌کشید.»

سعد به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «ما نمی‌توانیم نوع ساختمان را شناسایی کنیم، چه حمام عمومی باشد و چه چیز دیگری، چرا که هنوز حفاری به پایان نرسیده است.»

رستان یک سنگر مهم برای شورشیان مخالف بشار اسد و صحنه درگیری‌های شدید بود تا اینکه در سال ۲۰۱۸ به کنترل نیروهای دولتی سوریه در‌آمد.

سوریه گنجینه‌ای برای باستان‌شناسان محسوب می‌شود. سوریه میزبان برخی از بهترین آثار حفظ شده تمدن‌های باستانی ازجمله مسجد جامع اموی در دمشق و شهر باستانی پالمیرا است.

اما در جنگ داخلی سوریه بسیاری از این آثار از بین رفته‌ یا آسیب‌ دیده‌اند و غارت شده‌اند. قابل‌توجه‌ترین حادثه، تصرف منطقه باستانی پالمیرا به‌دست داعش بود. پالمیرا یکی از میراث‌های جهانی ثبت شده یونسکو است. قدمت این شهر ۲۰۰۰ ساله از دوران امپراتوری روم است. داعش در سال ۲۰۱۵ بیشتر مناطق شهر تاریخی پالمیرا را ویران کرد. همچنین هرج‌ومرج ناشی از جنگ باعث به وجود آمدن بازار سیاه برای خریدوفروش اقلام تاریخی کوچک‌تر مانند سکه و مجسمه شد.

بیشتر از جهان