کشف یکی از محفوظ‌ مانده‌ترین‌ «دایناسورهای مومیایی» کمیاب

محققان می‌گویند بخش‌های بزرگی از اسکلت دایناسور در پوشش پوست فسیل‌شده محفوظ مانده است

به گفته محققان کشف این «دایناسور مومیایی» می‌تواند چگونگی ظهور و وضعیت کلی کالبدی آن را روشن کند -- HANDOUT / AFP

دیرینه‌شناسان ادعا می‌کنند «دایناسور مومیایی» کمیابی در کانادا کشف کرده‌اند که گویا یکی از محفوظ-‌مانده‌ترین فسیل‌های یافته‌شده دایناسور تاکنون است.

به گفته این محققان، از جمله محققان دانشگاه ریدینگ بریتانیا، فسیل این دایناسور گیاه‌خوار، تنومند و منقاراردکی در پردیس دایناسور استان آلبرتا کشف شد و از دامنه تپه‌ای بیرون زده بود.

محققان در بیانیه‌ای گفتند که بخش بزرگی از دم و پای پشتی سمت راست از جمله بقایای این دایناسور است و احتمال دارد کل اسکلت آن نیز در درون تپه محفوظ مانده باشد.

این دانشمندان خاطرنشان کردند که هرچند فسیل‌ دایناسورهای اردک‌منقار در این بخش از جهان کمابیش فراوان است، آنچه این کشف جدید را منحصر‌به‌فرد می‌کند، محفوظ ماندن بخش‌های بزرگی از اسکلت بیرون‌زده این دایناسور در داخل پوست فسیل شده آن است.

به گفته محققان و از جمله برایان پیکلس از دانشگاه ریدینگ، کشف این «دایناسور مومیایی» می‌تواند چگونگی ظهور و وضعیت کلی کالبدی آن را روشن کند.

دکتر پیلکس می‌گوید: «این کشف خیلی جالب است و امیدواریم عملیات اکتشاف طی دو فصل آینده کار میدانی تکمیل شود. با توجه به کوچکی دم و پاها، احتمال دارد با دایناسور جوانی سر و کار داشته باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دایناسور ممکن است ۷۵ تا ۷۷ میلیون سال پیش، یعنی ۱۰ میلیون سال پیش از انقراض دایناسورها، مرده باشد.

دکتر پیلکس افزود که «هرچند میزان کشف فسیل دایناسورهای اردک‌منقاری بزرگ‌سال مطلوب بوده است، اما میزان کشف نمونه‌های جوان این جانور خیلی کمتر بوده است. یعنی این کشف می‌تواند در فهم چگونگی رشد و شکل‌گیری این دایناسورها به دیرینه‌شناسان کمک کند».

به گفته محققان، این کشف جدید حاکی از آن است که امکان دارد حتی تعداد بیشتری پوست محفوظ مانده در درون صخره وجود داشته باشد که به شناخت بیشترتر ظاهر دایناسورهای اردک‌منقار کمک می‌کند.

گردآوری کل اسکلت ممکن است چند ماه به درازا بکشد، ولی پس از گردآوری، می‌توان این فسیل را در آزمایشگاه‌ها بررسی کرد و گونه این دایناسور اردک‌منقار را به دقت معین کرد.

البته لازمه این کار کشف کردن فسیل جمجمه است.

در بیانیه این محققان آمده است: «با توجه به اندازه و محفوظ ماندن این گونه، آماده‌سازی کامل آن برای کارهای تحقیقاتی و به نمایش گذاشتن آن ممکن است چندین سال طول بکشد.»

© The Independent

بیشتر از علوم