بازداشت عزاداران در چهلم کشته‌شدگان آبان‌ماه خونین ایران

گزارش‌ها از شدت گرفتن دستگیری‌ها حکایت دارد

گزارش‌ها حاکی از آن است که تعدادی از افراد شرکت‌کننده در مراسم چهلم «پویا بختیاری» در گورستان «بی‌بی سکینه» کرج دستگیر شده‌اند. 

برخی کاربران هم از شدت گرفتن جو امنیتی و دستگیری تعدادی از شهروندان در دیگر شهرهای ایران خبر داده‌اند. گزارش شده که تعدادی از شهروندان در استان گیلان هم به دست ماموران امنیتی دستگیر شده‌اند. 

در شهر «قم» هم  سه نفر به دست نیروهای پلیس دستگیر شده‌اند. کسانی که به گفته رئیس پلیس شهر قم  یک کانال تلگرامی با عنوان «بازگشت شاهزاده» را مدیریت می‌کردند. 

اطلاعات سپاه هم اعلام کرده که دو نفر را در شهر «قزوین» بازداشت کرده  است . بنا به ادعای اطلاعات سپاه این افراد مهتم بودند به «تحریک به اقدامات خرابکارانه و ضدامنیتی».  

از سوی دیگر خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران به نقل از حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران نوشته است: «تهران در کمال امنیت و آرامش است و هیچ گونه موارد امنیتی نداریم.»

سایت «بیدارزنی» هم نوشته است که امروز در جریان برگزاری مراسم چهلم «نوید بهبودی» از کشته‌شدگان آبان‌ماه، نیروهای امنیتی ۱۲ نفر از شرکت‌کنندگان در این مراسم توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. مراسم چهلم «نوید بهبودی» در روستای «گوراب زرمیخ» در استان گیلان برگزار شده بود. 

نوید بهبودی در تهران به ضرب گلوله نیروهای امنیتی جان باخت 

گزارش شاهدان عینی از چندین شهر ایران حاکی از حضور پرشمار نیروهای امنیتی و ماموران لباس شخصی در معابر اصلی و حتی ورودی گورستان‌هایی است که کشته‌‌شدگان اعتراضات سراسری در آنجا دفن شده‌اند.

شهرهای تهران، کرج، شیراز، کرمانشاه، اصفهان، اسلامشهر، تبریز، ارومیه، سنندج، اندیمشک، بهبهان، رشت و زاهدان، شاهد حضور بیشترین نیروهای امنیتی در سطح شهر بوده است.

در گورستان بی بی‌سکینه کرج که مدفن پویا بختیاری است، پلیس، بسیج و نیروهای لباس شخصی حضور یافته‌اند تا مانع حضور مردم در آن‌جا شوند. گزارش شده است که علاوه بر خود گورستان، در حاشیه اتوبان کرج-قزوین که مسیر منتهی به آن‌جا است، نیروهای امنیتی با خودرو آبپاش و ماشین‌های ضدشورش مستقر شده‌اند. 

برخی کاربران از حضور ماشین‌های زرهی و هلی‌کوپتر در محوطه گورستان بی‌بی سکینه و تلاش نیروهای امنیتی برای دستگیری افراد حاضر در آن‌جا خبر داده‌اند.

به رغم حضور سنگین نیروهای امنیتی، برخی موفق شده‌اند خود را به قطعه ۲۶ گورستان بی‌بی سکینه برسانند.

 

در شهرهای شیراز، اصفهان و کرمانشاه هم نیروهای امنیتی علاوه بر استقرار در میدان‌ها و معابر اصلی، با انجام مانور در خیابان‌ و در برخی موارد شلیک هوایی، مانور وحشت برگزار کرده‌اند. مشابه این رویداد در روز گذشته نیز رخ داده بود.

در شهر «بهبهان» استان خوزستان هم مراسم چهلم کشته‌شدگان این شهر با حضور زیاد مردم برگزار شد. خوزستان از جمله استان‌های کشور بود که گفته می‌شود در جریان اعتراضات گسترده سراسری تعداد زیادی کشته و مجروح داشت. 

  

از روز گذشته دسترسی به اینترنت در دست‌کم ۵ استان ایران نیز با اختلال و قطعی همراه بوده است. خبرگزاری ایلنا اطلاع داده‌ است که این قطعی و اختلال با دستور مقام‌های امنیتی انجام شده است.از ابتدای این هفته، تلاش‌های جمهوری اسلامی برای ممانعت از برگزاری مراسم چهلم کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه شدت گرفته بود. وزارت اطلاعات، اعضای خانواده پویا بختیاری را نیز پس از مخالفت آنان با درخواست لغو مراسم چهلم فرزندشان، بازداشت کردند. 

بیشتر از