در آستانه 5 دی، اینترنت مجددا قطع شد

گزارش‌ کاربران و رسانه‌ها نشان می‌دهد که اینترنت در چند استان قطع یا مختل شده است

گزارش‌ها حاکی از آن است که دسترسی شهروندان ایرانی به اینترنت با مشکلات جدی همراه است- AFP  دسامبر ۲۰۱۹

در آستانه مراسم چهلمین روز کشته شدن معترضان، اینترنت بخش‌هایی از کشور مجددا قطع شده است. خبر قطع و یا اختلال در دسترسی به اینترنت از صبح امروز ابتدا به وسیله گروهی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

 پس از آن رسانه‌های داخلی گزارش کردند که «به دستور مقام‌های امنیتی» اینترنت 5 استان قطع شده است.

بخش‌هایی از تهران و استان‌های البرز، فارس، کردستان و زنجان، از مناطقی هستند که اینترنت در آن‌جا قطع یا مختل شده است. همچنین در گزارش رسانه‌های داخلی، احتمال گسترش این قطعی اینترنت به دیگر استان‌های کشور هم اعلام شده است.

نت‌بلاکز نیز که وضعیت اینترنت جهانی را رصد می‌کند، تایید کرده که ترافیک دیتای بین‌المللی ایران از صبح امروز افت قابل توجهی داشته است. 

فردا، پنجم دی‌ماه قرار است مراسم چهلمین روز کشته‌شدن معترضانی که به دست نیروهای امنیتی در اعتراضات سراسری آبان 98 کشته‌شدند برگزار شود.

در آستانه این مراسم، نهادهای امنیتی اعضای خانواده پویا بختیاری، یکی از این کشته‌شده‌ها را بازداشت کرده است. دستگیری اعضای خانواده پویا پس از آن انجام شد که آن‌ها با درخواست نهادهای امنیتی برای برگزار نکردن مراسم چهلمین روز درگذشت فرزندشان مخالفت کردند.

فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی و تعدادی از خانواده کشته‌شده‌ها از مردم خواسته‌اند که در چهلمین روز سرکوب خونین اعتراضات در شهرهای مختلف یاد کشته‌شده‌ها را گرامی بدارند.

از روز گذشته گزارش‌های متعددی از حضور گسترده نیروهای امنیتی در شهرهای تهران، کرج، شیراز، تبریز و کرمانشاه رسیده است. 

هم‌زمانی این رویداد با درگذشت نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی، و در پیش بودن مراسم چهلمین روز درگذشت معترضان این گمان را ایجاد کرده است که هدف نیروهای امنیتی، ایجاد وحشت در میان مردم است.

در جریان اعتراضات سراسری آبان‌ماه، جمهوری اسلامی دسترسی مردم ایران به اینترنت را به مدت 10 روز قطع کرد. به موازات قطع اینترنت، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی اعتراض مسالمت‌آمیز مردم در شهرهای گوناگون کشور را به شکلی خشن سرکوب کردند.

مقام‌های رسمی در ایران هنوز آماری از تعداد کشته‌شده‌ها و زندانی‌های اعتراضات سراسری اعلام نکرده‌اند. تصمیم به قطعی 10 روزه اینترنت در ایران، با هدف جلوگیری از گسترش اعتراضات مردمی و نگرانی از به‌ خطر افتادن نظام جمهوری اسلامی انجام شده است.

از جمله مقاماتی که به صراحت درباره قطعی اینترنت سخن گفته‌اند، جعفر منتظری، دادستان کل کشور است. او در روز 28 آذرماه اینترنت را «فضای‌ جهنمی» خواند و مسئولان وزارت ارتباطات ایران را به دلیل کوتاهی در قطع زودتر دسترسی ایرانیان به آن مقصر خواند: «چرا باید با ۴۸ ساعت تأخیر فضای مجازی بسته شود؟ چه کسی پاسخگوی خسارتی است که به مردم وارد شده؟ چه کسی پاسخگوی جان‌ها و خون‌هایی است که به‌ناحق ریخته شده است؟ چه تعداد از نیروهای بسیجی و انتظامی و پاسدار ما جان باختند و توسط عوامل دشمن به شهادت رسیدند؟ چه تعداد از مردم بی‌گناه در خیابان توسط گلوله یا آتش یا سلاح سرد اشرار جان باختند و مصدوم شدند؟»

بیشتر از