تحولات اوکراین؛ حمله مرگبار روسیه به زاپوریژیا حین توزیع کمک‌های بشردوستانه

آمارها نشان می‌دهد از زمان تهاجم مسکو به کی‌یف نزدیک به ۵۰ هزار روس در اوکراین کشته شده‌اند

یوری مالاشکو، فرماندار زاپوریژیا در اوکراین، اعلام کرد که بر اثر گلوله‌باران یک منطقه مسکونی شهری در خط مقدم به نام اوریخیف، دست‌کم چهار نفر کشته و ۱۱ نفر زخمی شده‌اند. این مقام اوکراینی گفت که حمله روسیه حین توزیع کمک‌های بشردوستانه صورت گرفته است.

به گزارش فرانس ۲۴، مالاشکو افزود که کشته‌شدگان یک مرد و سه زن‌اند که همگی حدود ۴۰ سال سن دارند. به گفته او،‌ روسیه به ۱۰ شهرک در منطقه زاپوریژژیا  ۳۶ حمله هدفمند انجام داده است.

این اظهارات در شرایطی است که هم مسکو و هم کی‌یف، در روزهای گذشته هدف قرار دادن غیرنظامیان در جنگ ۵۰۰ روزه‌ای را که روسیه علیه همسایه خود به راه انداخته است، رد می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نه روسیه و نه اوکراین در مورد تلفات نظامی اطلاعات دقیقی ارائه نمی‌دهند. با این حال بر اساس اولین تحلیل آماری مستقل از کشته‌شدگان جنگ روسیه، گفته می‌شود که نزدیک به ۵۰ هزار مرد روس در جنگ اوکراین کشته شده‌اند.

رسانه‌های مستقل روسیه به نام‌های مدیا زونا و مدوزا با یک دانشمند داده‌نگاری از دانشگاه توبینگن آلمان همکاری کرده و با استفاده از آمارهای منتشرشده از سوی روسیه تلاش کرده‌اند هزینه‌های انسانی تهاجم این کشور به اوکراین را بررسی کنند.

آن‌ها بر مفهوم آماری متداول در طول همه‌گیری کووید-۱۹ متکی بودند که میزان مرگ‌ومیر را تخمین می‌زد. با تکیه بر داده‌های رسمی درباره آمار مرگ‌ومیر، تخمین زده شد که بین فوریه ۲۰۲۲ تا مه ۲۰۲۳ چه تعداد مرد زیر ۵۰ سال بیشتر از سال‌های دیگر جان خود را از دست داده‌اند که عدد ۵۰ هزار به دست آمد.

اولین حضور ویدیویی یکی از ژنرال‌های ارشد روسیه پس از شورش واگنر

والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، روز دوشنبه در ویدیویی ظاهر شد که در آن، در حال گوش دادن به گزارشی درباره حملات موشکی اوکراین است. این اولین حضور عمومی او پس از شورش ناموفق گروه واگنر در روز ۲۴ ژوئن است. این ویدیو را وزارت دفاع روسیه منتشر کرد و بر اساس آن به نظر می‌رسد که گراسیموف در جلسه روز یکشنبه شرکت کرده است.

در سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، اواخر روز یکشنبه گفت‌وگوی تلفنی داشتند تا درباره نشست این هفته ناتو و ضدحمله کی‌یف برای بازپس‌گیری زمین‌های تصرف‌شده از سوی روسیه گفت‌وگو کنند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو دیپلمات درباره «پیشرفت در ضدحمله اوکراین» مذاکره کرده‌اند.

کولبا در توییتر نوشت که این تماس برای بررسی جزئیات پیش از نشست سران ناتو است که روز سه‌شنبه در ویلنیوس آغاز می‌شود. این گفت‌وگو در شرایطی انجام شد که روسیه تصمیم آمریکا برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین را محکوم کرده است.

سفارت روسیه در آمریکا در اظهاراتی که اواخر وقت یکشنبه منتشر شد، گفت که کاخ سفید در واقع با ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین به ارتکاب جنایات جنگی اعتراف کرده است.

روسیه و اوکراین هر دو یکدیگر را به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در جنگ مسکو علیه کی‌یف متهم کرده‌اند. اوکراین هفته گذشته وعده داد مهماتی که ایالات متحده تصمیم دارد به کی‌یف ارسال کند، در روسیه استفاده نخواهند شد.

هم‌زمان با ارسال مهمات به کی‌یف، نیروهای اوکراینی به تلاش خود برای بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل روسیه در جنوب شرقی ادامه می‌دهند. ولودیمیر زلنسکی، ر‌ئیس‌جمهوری اوکراین، در اظهارات تلویزیونی خود گفت که نیروهای کشورش پس از کاهش سرعت قبلی، «ابتکار عمل» را به دست گرفته‌اند.

گزارش‌های منتشرشده از سوی روسیه حاکی از آن است که در مناطقی خارج از شهر باخموت در شرق درگیری‌های شدیددر جریان است. باخموت در ماه مه پس از ماه‌ها نبرد، به تصرف نیروهای واگنر که برای روسیه می‌جنگیدند، درآمد.

بیشتر از جهان