تلاش رسانه‌های حکومتی برای محدود کردن مولوی عبدالحمید با استفاده از حمله به کلانتری زاهدان

حملات رسانه‌ای علیه مولوی عبدالحمید در حالی اوج گرفته که بر اساس بولتن‌های هک‌شده خبرگزاری فارس، علی خامنه‌ای در ماه‌های ابتدایی خیزش سراسری خواستار «بی‌آبرو کردن» او شده بود

درحالی که مولوی عبدالحمید، امام جماعت اهل سنت در زاهدان، لحظاتی پس از پایان عملیات و حمله مسلحانه در کلانتری ۱۶ زاهدان، نسبت به عاملان آن موضع گرفت و آن را محکوم کرد، اما رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی در ۲۴ ساعت گذشته به‌طور هماهنگ و سریالی تلاش کرده‌اند تا این حمله مسلحانه را به مولوی عبدالحمید و طرفداران او منتسب کنند.

روز گذشته ۱۷ تیرماه، در اثر حمله مسلحانه ۴ نفر به کلانتری شماره ۱۶ زهدان در نزدیکی مسجد مکی، یک سرباز و یک مامور نیروی انتظامی کشته شدند و هر ۴ مهاجم، که بنابر اعلام گروه نظامی جیش‌العدل عضو این گروه بودند، با تیراندازی ماموران امنیتی به قتل رسیدند.

جیش‌العدل، یک گروه مسلح مخالف جمهوری اسلامی در استان سیستان‌وبلوچستان است که بارها دست به کشتار مرزبانان ایرانی در این استان زده است و در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا نیز قرار دارد.

اکنون رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی درحال پرونده‌سازی امنیتی و تهدید مولوی عبدالحمید که از منتقدان سیاست‌های جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، هستند. 

امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز گذشته با صدور بیانیه‌ا اعلام کرده بود: «حادثه حمله افراد مسلح به کلانتری ۱۶ زاهدان موجب تاسف و تالم شدید گردید. اگرچه تاکنون ابعاد این جریان برای بنده مشخص نیست و از کیفیت این حمله و اینکه چه گروه یا افرادی پشت آن هستند بی‌اطلاع هستم، اما پیشاپیش نگرانی و برائت خویش را از هر نوع خشونت و حمله مسلحانه و هر حرکتی که باعث ناامنی باشد، اعلام می‌دارم.»

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسدران انقلاب اسلامی، ساعاتی پس از حادثه زاهدان در مقاله‌ای با عنوان «آقای عبدالحمید! شما مسئول بسترسازی برای عملیات تروریستی امروز هستید» نوشت: «اعلام نگرانی و برائت مولوی عبدالحمید در این اعلام موضع، پیش از اینکه نشان‌دهنده نیت خیرخواهانه او در آرام کردن اوضاع و اذهان باشد، نشان‌دهنده دستپاچگی وی از این است که آرام آرام نتیجه التهاب‌آفرینی در ماه‌های گذشته را می‌بیند و می‌داند که مردم خطبه‌های التهاب‌آفرین او در نماز جمعه را با اقدامات تروریستی اخیر بی‌ارتباط نمی‌دانند.»

در ادامه این مقاله که شباهت زیادی به بیانیه‌های امنیتی دارد، آمده است: «مولوی عبدالحمید پس از حادثه حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان در ۸ مهر ۱۴۰۱ که در ادامه منجر به شهادت تعدادی از نمازگزاران در مصلی شد، بلندگوهای مسجد مکی را با فرکانس‌های هدایت‌شده از کانون‌های ضدانقلاب همسو کرد و در همراهی با این جریان، حتی بسیاری از فتاوا و گفته‌های پیشین خود را مخصوصا در حوزه زنان به فراموشی سپرد و حرف‌های دشمن‌شادکن جدیدی زد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است در حادثه هشتم مهرماه سال گذشته که به «جمعه خونین» معروف شد، نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی، شهروندان بی‌دفاعی که نسبت به تجاوز یک فرمانده پلیس به دختری بلوچ معترض بودند را به رگبار بستند و بیش از ۱۰۰ شهروند، ازجمله ۱۶ کودک را به قتل رساندند.

در ادامه، رسانه «نورنیوز» وابسته به شورای‌عالی امنیت ملی در نظام جمهوری اسلامی، صبح امروز هجدهم تیرماه در توییتر نوشت: «اظهارات ساختارشکنانه و اقداماتی که بستر ناامنی و خونریزی را در استان سیستان و بلوچستان ایجاد می‌کند، مخدوش‌کننده امنیت به عنوان خط قرمز نظام است. خون پاک شهدای مدافع امنیت که در حمله تروریستی به کلانتری ۱۶ زاهدان به شهادت رسیدند، بدون تقاص نخواهد ماند.»

چنین توییت تهدیدآمیزی علیه مولوی عبدالحمید، می‌توان نشانگر این باشد که دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی در تلاش است تا برنامه‌اش برای بازداشت یا حصر خانگی رهبر اهل سنت ایران را اجرایی کند؛ هدفی که تاکنون به دلیل حمایت میلیون‌ها ایرانی از عبدالحمید، موفق به اجرای آن نشدند.

همچنین روزنامه «جمهوری اسلامی» که ارگان مطبوعاتی تحت مدیریت رهبر جمهوری اسلامي است نیز در شماره روز یکشنبه ۱۸ تیرماه، مدعی شد که کشته شدن ۲ نیروی کلانتری ۱۶ زاهدان، «نتیجه مستقیم سخنان افراطی کسانی است که در چندماه گذشته با سوء‌استفاده از تریبون‌های نمازجمعه و سایر امکانات تبلیغاتی استان سیستان‌وبلوچستان تلاش کردند بذر بدبینی در جامعه بپاشند.»

مولوی عبدالحمید از مهرماه سال گذشته تاکنون، بارها در خبطه‌های نمازجمعه زاهدان تلاش کرد تا مقامات جمهوری اسلامی را به توقف کشتار گسترده معترضان دعوت کند و اعتراض و تلاش شهروندان برای کنار گذاشتن نظام جمهوری اسلامی را حق مسلم و طبیعی آن‌ها دانست.

حملات رسانه‌ای حکومتی‌ها علیه مولوی عبدالحمید در حالی اوج گرفته است که پیش از این و بر اساس بولتن‌های هک‌شده خبرگزاری فارس، مشخص شده بود که علی خامنه‌ای در همان ماه‌های آغازین خیزش سراسری، خواستار «بی‌آبرو کردن» مولوی عبدالحمید شده بود.

طی هفته‌های اخیر، برخی از اطرافیان مولوی عبدالحمید، از جمله یکی از نوه‌ها و چند عضو دفتر او، با هدف تحت فشار قرار گرفتن آقای عبدالحمید بازداشت شدند و اعترافات آن‌ها که به‌نظر می‌رسد «اجباری» و تحت شکنجه اخذ شده، از رسانه‌های حکومتی پخش شد.

همچنین دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز به تازگی، خبر خنثی شدن یک طرح ترور مولوی عبدالحمید را تایید کرده است.