مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران: دو دست دولت در جیب مردم است

محمدرضا جعفریان از سیاست‌های مالیاتی دولت و افزایش مالیات در دوره رکود انتقاد کرد

محمدرضا جعفریان، مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران، با انتقاد از افزایش نرخ مالیات در دولت رئیسی، گفت از آنجا که دولت مردم را متولی خود نمی‌داند، عملا به آن‌ها گزارش نمی‌دهد که این پول‌ها کجا رفته‌اند.

او با اشاره به چاپ ساعتی ۴۲۰ میلیارد تومان اسکناس، آن را یکی از عوامل ایجاد تورمی خواند که دولت از آن مالیات می‌گیرد.

جعفریان در ادامه گفت: «ما بار‌ها گفته‌ایم که مالیات‌ها باید شفاف شوند، اما کسی گوش نمی‌دهد. حسابرسی تورمی هم نداریم. عملا ۷۰ درصد تورم ایجاد کرده‌اند و به کارمند ۲۵ درصد افزایش حقوق داده‌اند. متاسفانه در ۴۰ سال اخیر این روند ادامه داشته است. قبل از انقلاب آقای هوشنگ انصاری که وزیر اقتصاد بود، هر سال گزارش می‌داد که مالیات‌ها کجا هزینه شده‌اند. آن زمان ۱۹ درصد بودجه برای هزینه‌های نظامی بود.»

مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران با گفتن اینکه دو دست دولت در جیب مردم است، به اقدام دولت در افزایش مالیات در دوره رکود اشاره و خاطرنشان کرد: «در دوره رکود که مالیات را افزایش نمی‌دهند. مردم قسم می‌خورند که اگر بدانیم این مالیات‌ها برای جامعه هزینه می‌شود، بیشتر هم مالیات می‌دهیم. کشور‌های دیگر برای شما جذابیت ایجاد می‌کنند که به آنجا سفر کنید و پول به آنجا ببرید تا سیاست‌های اقتصادی‌شان را تنظیم کنند اما در ایران فقط می‌گویند نخورید و نپوشید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی‌ است که خبرگزاری ایلنا ماه گذشته از طرح دولت برای افزایش سالانه یک‌درصد مالیات بر ارزش افزوده و آغاز دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی از تیرماه خبر داد. به این ترتیب مردم در ایران برای خرید هر کالا باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند که طی چند سال آینده هر سال یک درصد به این رقم اضافه می‌شود و تا پایان برنامه هفتم توسعه به ۱۳ درصد می‌رسد.

مالیات بر ارزش افزوده در واقع مالیات غیرمستقیمی است که دولت از مردم می‌گیرد؛ یعنی مردم در ایران ۹ درصد بیشتر از قیمت کالاها و موادغذایی برای خرید آن‌ها پول پرداخت می‌کنند و فروشنده کالا این پول اضافی را به حساب دولت واریز می‌کند.

خبرگزاری ایلنا در این گزارش آورده که طرح دولت برای دریافت کارمزد از تراکنش‌های خرید هم قرار است از چهارم تیرماه اجرایی شود. البته هنوز از اجرایی شدن این طرح خبری نیست.

از سوی دیگر مالیات‌های تورمی از مالیات خودروها و خانه‌های لوکس و خانه‌های خالی گرفته تا مالیات بر درآمد سرمایه (طلا، سکه و ارز) به عنوان پایه‌های جدید لحاظ شده‌‌اند. اعلام دریافت مالیات از حساب‌هایی که تراکنشی بالاتر از مبالغ اعلام‌شده دارند، یکی دیگر از پایه‌های مالیاتی جدید تلقی می‌شود. گفته می‌شود در نبود درآمدهای نفتی، مالیات پرداختی در این قالب برای دولت مهم تلقی می‌شود.

به گزارش روزنامه اعتماد با وجود تورم ۵۰ درصدی در ایران و افزایش هرروزه قیمت کالاهای مختلف و درآمدهای پایین مردم، این نوع سیاست‌گذاری‌ها فشار بالایی به اقشار مختلف وارد کرده است.