پلیس آمریکا برای اطلاعات درباره قاتلان مهاجر افغان ۲۵هزار دلار جایزه تعیین کرد

قتل نصرت احمدیار در واشنگتن واکنش‌های زیادی در آمریکا به‌دنبال داشت

نصرت احمدیار سال‌ها مترجم نیروهای آمریکایی در افغانستان بود- canva  و 8am

از قتل نصرت احمدیار، مهاجر افغان ساکن ویرجینیای آمریکا، حدود یک هفته گذشته، اما هنوز از عاملان این جنایت سرنخی به‌دست نیامده و پلیس برای دادن اطلاعاتی در مورد قاتلان او ۲۵هزار دلار جایزه گذاشته است.

گفته می‌شود چهار جوان ناشناس نصرت احمدیار، مترجم سابق نیروهای آمریکایی را که پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، به آمریکا مهاجرت کرده بود، سحرگاه دوشنبه هفته گذشته به قتل رسانده‌اند. کشته‌شدن احمدیار واکنش‌های زیادی در آمریکا به‌دنبال داشت. مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در توییتر نوشت: «من از شنیدن خبر درگذشت نصرت احمدیار، متحد افغان ما که سال‌ها کنار نظامیان ایالات متحده خدمت کرده بود، بسیار متاسف شدم. طبق تمام گزارش‌هایی که خوانده‌ام، او انسانی خوب و شوهر و پدری فوق‌العاده بود. من برای خانواده و دوستانش دعا می‌کنم.»

جرمی مالون، یک شهروند آمریکا که احمدیار داوطلبانه با او برای کمک به مترجمان‌های افغان گیرکرده در افغانستان همکاری می‌کرد، در مورد او می‌گوید: «همیشه سخاوتمند و مهربان بود. دوست داشت به دیگران کمک کند. همه چیزی که او می‌خواست، یک فرصت دیگر برای زندگی‌کردن بود.»
به گزارش آسوشیتدپرس، پیکر نصرت احمدیار روز شنبه در ویرجینیا به خاک سپرده شد. در مراسم تدفین او تعداد زیادی از دوستان و اعضای خانواده‌اش حضور داشند. متیو باتلر، افسر بازنشسته ارتش آمریکا که نصرت احمدیار سال‌ها به عنوان مترجم او در افغانستان کار کرده بود، در مراسم تدفین احمدیار گفت: «احمدیار برای من مانند یک برادر یا یک پسر بود و من به همسر و فرزندانش قول دادم حمایتشان می‌کنم. اینکه نصرت رفته، به این معنی نیست که حمایت من از شما از بین رفته است. من شما را رها نمی‌کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رحیم امینی، دوست نزدیک و همکار نصرت احمدیار می‌گوید که او حدود ۱۰ سال به عنوان مترجم و بعد در بخش‌های دیگر ارتش آمریکا خدمت کرد. از سال ۲۰۰۹ زمانی که برنامه اعطای ویزای ویژه مهاجرت برای افغان‌های همکار با آمریکا آغاز شد، احمدیار هم مشمول دریافت این ویزا بود، اما او نمی‌خواست از افغانستان خارج شود تا اینکه طالبان حکومت افغانستان را قبضه کردند و این مرد که می‌دانست جنگجویان طالبان او را خواهند کشت،‌ از افغانستان خارج شد.

آسوشیتدپرس می‌افزاید احمدیار که نتوانست از طریق پروازهای تخلیه از کابل خارج شود، به مزار شریف در شمال رفت تا شاید به ازبکستان فرار کند، اما موفق نشد به ازبکستان برود. بالاخره پس از چندی از طریق فرودگاه مزارشریف به کمپ موقت ابوظبی در امارات متحده عربی منتقل شد. جرمی مالون می‌گوید که احمدیار در کمپ هم بیکار نبود و به مردم کمک می‌کرد و به فرزندانش انگلیسی یاد می‌داد.

وب‌سایت گو فاند می (GO FUND ME) برای کمک به خانواده احمدیار صندوقی باز کرده و به گزارش بی‌بی‌سی، تا صبح شنبه حدود ۳۰۰هزار دلار برای کمک به این خانواده جمع شده است.

در واشنگتن و حومه آن آمار جرم و جنایت که بیشتر در پی سرقت خودرو صورت می‌گیرد، افزایش یافته است. نصرت احمدیار که در ایالت پنسیلوانیا شاهد سرقت از دوستش بود، برای زندگی امن‌تر الکساندریه ویرجینیا را انتخاب کرد، اما نمی‌دانست که در آنجا هدف جنایتکاران قرار می‌گیرد.

بیشتر از جهان