قتل دلخراش یک مهاجر افغان در آمریکا

نصرت احمدیار سال‌ها مترجم نیروهای آمریکایی در افغانستان بود

به گفته پلیس، نصرت احمدیار پس از رسیدن به بیمارستان جانش را از دست داد - canva / 8am

نصرت احمد‌یار، مهاجر افغان که در شهر واشینگتن دی‌سی زندگی می‌کرد، سحرگاه دوشنبه به دست چهار جوان آمریکایی به قتل رسید. او که سال‌ها در افغانستان برای نیروهای آمریکایی به‌عنوان مترجم کار می‌کرد، پس از سقوط دولت پیشین، از افغانستان خارج و در کمپ موقت پناهندگان در ابوظبی مستقر شد. رسانه‌های آمریکایی روز دوشنبه از مرگ یک مهاجر افغان  خبر دادند؛ اما جزئیات بیشتری ارائه نکردند.

بیشتر رسانه‌های آمریکا ازجمله شبکه تلویزیونی وسا ۹ (WUSA9) که مربوط به شبکه سی‌بی‌اس است، روز پنجشنبه ۶ ژوئیه، جزئیات بیشتری از مرگ نصرت احمدیار گزارش کردند. این مهاجر ۳۱ ساله پدر چهار فرزند بود و به‌عنوان راننده در شرکت لیفت واشینگتن کار می‌کرد. به گفته یکی از دوستان احمدیار، او شب دوشنبه با وجود اعتراض همسرش، تصمیم گرفت چند ساعت بیشتر کار کند، اما پلیس مترو واشینگتن دی‌سی نیمه‌های شب پیکر نیمه‌جان او را در حالی که یک گلوله به او شلیک شده بود پیدا کرد.

به گفته پلیس، او پس از رسیدن به بیمارستان جانش را از دست داد. دوربین‌های امنیتی محل حادثه صدای تیراندازی را ضبط کرده‌اند و سپس چهار مرد جوان در حال دویدن دیده می‌شوند. صدای گفت‌وگوهای این افراد نیز ضبط شده است که یکی به دیگر می‌گوید تو او را کشتی! نزدیک بود بیرون بیاید، و دیگری پاسخ می‌دهد او داشت می‌رسید برادر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون انگیزه این قتل مشخص نشده و پلیس نیز درباره بازداشت عاملان آن خبری منتشر نکرده است. رحیم امینی، از دوستان نزدیک احمدیار، به شبکه وسا ۹ گفت که خانواده او خواهان اجرای عدالت‌اند و این چیزی است که باید به آنان داده شود. او می‌گوید نصرت احمدیار بسیار خوشحال بود، زیرا یک ماشین جدید خریده بود و با آن هزینه‌های خانواده‌اش را تامین می‌کرد. او چهار فرزند ۱۵ ماهه تا ۱۳ ساله داشت و همسرش خانه‌دار است.

احمد‌یارو خانواده‌اش نخست در فیلادلفیا ساکن شدند، اما پس از سرقت مسلحانه‌ای که برایشان اتفاق افتاد، از فیلادلفیا به ویرجینیا آمدند، زیرا این منطقه را امن‌تر می‌دانستند. نصرت احمد‌یار حدود یک دهه به‌عنوان مترجم در پایگاه نظامی بگرام در شمال کابل کار می‌کرد. متیو باتلر، سرهنگ دوم بازنشسته ارتش آمریکا، می‌گوید احمدیار یک فرد محترم بود. او بیش از من به این کشور خدمت کرد. در حالی که من ۴۲ ماه در جنگ بودم، او ۱۰ سال در این وضعیت بود، «شما ببینید آدمی که حتی شهروند کشور شما نیست، می‌آید و این‌قدر خدمت می‌کند، بعد وقتی به‌عنوان مهاجر به کشور شما می‌آید، چنین برخوردی با او می‌کنید.»

شرکت تاکسی‌رانی لیفت در آمریکا تایید کرده است که نصرت احمدیار هر روز ۱۲ ساعت برای این شرکت کار می‌کرد. لیفت در پیامی گفته است که غم از دست دادن احمدیار برای بازماندگانش قابل‌توصیف نیست و این سازمان با آنان همدردی می‌کند.