رکورد گرم‌ترین هفته تاریخ زمین شکسته شد

آب و هوای زمین وارد قلمرویی ناشناخته شده است

میانگین دمای زمین در روز پنجشنبه ۶ ژوئیه، ۱۵ تیرماه رکورد جدیدی را ثبت کرد، سومین نقطه عطف از این دست در یک هفته که پیش از این به عنوان گرم‌ترین دمای ثبت شده تاریخ زمین رتبه‌بندی شده بود.

یکی از دانشمندان برجسته در زمینه تعییرات اقلیمی می‌گوید این گرم‌ترین دمای زمین در ۱۲۰ هزار سال گذشته است.

رویدادهای اخیر که نشان می‌دهد آب و هوای زمین وارد قلمرویی ناشناخته شده است.

فریدریک اتو، دانشمند اقلیم‌شناس در کالج امپریال لندن، به آسوشتیتد پرس گفت: «این اعداد و ارقام اعلام‌شده خطرناک هستند و تنها در نتیجه تغییرات اقلیمی ایجاد شده‌اند.»

بر اساس داده‌های Climate Reanalyzer دانشگاه مین، که از داده‌های ماهواره‌ای و شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای برای اندازه‌گیری وضعیت جهان استفاده می‌کند، میانگین دمای کره‌زمین روز پنجشنبه از مرز ۱۷٫۱۸ درجه سانتیگراد گذشت. پیش از این روز دوشنبه و چهارشنبه هم دمای زمین رکورد زده بود. به این ترتیب هفته گذشته گرم‌ترین هفته تاریخ زمین بود.

یوهان راکستروم، مدیر موسسه پوتسدام برای تحقیقات تأثیر آب و هوا در آلمان، دمای ثبت‌شده در هفته گذشته را «یک نقطه استثنایی» نامید که تقریباً ۶ درجه فارنهایت گرمتر از میانگین ۱۲ هزار سال گذشته است.

راکستروم گفت: «این تغییرات دمایی به احتمال زیاد به رویدادهای جانبی قدرتمندی در قالب سیل، خشکسالی، امواج گرما و طوفان تبدیل خواهد شد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مایکل مان، دانشمند اقلیم‌شناس دانشگاه پنسیلوانیا، گفت: «تردیدی نیست که دو روز گذشته و هفته گذشته گرم‌ترین روزهای جهان در ۱۲۰ هزار سال گذشته بودند. او به مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ اشاره کرد که می‌گوید زمین از پایان عصر یخبندان تا کنون تا این اندازه گرم نبوده است.»

در چین و قطب جنوب در هفته گذشته بالاترین دمای هوا ثبت شد. دمای هوا در سراسر اروپا در این هفته نیز افزایش می‌یابد. آژانس هواشناسی آلمان، دمای هوا را در روز یکشنبه ۳۷ درجه سانتیگراد پیش بینی کرده است و وزارت بهداشت آلمان نیز هشدار داده که افراد سالمند و بیمار خود را در معرض گرما قرار ندهند.

۷۰ درصد جهان را اقیانوس‌ها پوشانده‌اند که ماه‌هاست گرمای بی سابقه‌ای را تجربه کرده‌اند.

دانشمندان می گویند گرمای کنونی دو متهم اصلی دارد: گرم شدن طولانی مدت ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی و گرم شدن طبیعی ناشی از پدیده آل نینو در بخشی از اقیانوس آرام که آب و هوا را در سطح جهانی تغییر می‌دهد و دنیایی را که در حال گرم شدن است کمی گرم‌تر می‌کند.