واکنش عطامحمد نور به قتل یک فرمانده نظامی پیشین: گفته بودم به طالبان اعتماد نکن

افراد منسوب به طالبان، شب پنجشنبه، لعل‌محمد غریب‌زاده را در شهرستان چهاربولک به قتل رساندند

لعل‌محمد غریب‌زاده تا آخرین روزهای حاکمیت دولت جمهوری، به‌عنوان فرمانده پلیس محلی کار می‌کرد-ایندیپندنت فارسی

لعل‌محمد غریب‌زاده، فرمانده پلیس شهرستان چهاربولک استان بلخ در دولت پیشین، شامگاه پنجشنبه ۱۵ تیر، به دست افراد مسلح طالبان در مسیر چهاربولک - مزارشریف کشته شد.

عطامحمد نور، از رهبران جمعیت اسلامی و استاندار پیشین بلخ، در واکنش به کشته شدن لعل‌محمد غریب‌زاده گفت او با ضمانت سید شمس‌الدین سادات، از اعضای پیشین حزب جنبش ملی، به افغانستان بازگشته بود.

سادات یک سال قبل به دعوت استخبارات (اطلاعات) طالبان از ترکیه به بلخ رفت و در این مدت تلاش کرد تا دیگر فرماندهان نظامی پیشین را نیز به بازگشت به افغانستان تشویق کند.

در این میان، لعل‌محمد که به ایران پناه برده بود، با میانجیگری و ضمانت سادات به خانه‌اش در شهرستان چهاربولک استان بلخ بازگشت، اما شامگاه پنجشنبه، بازداشت و تیرباران شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع آگاه در بلخ به ایندیپندنت فارسی گفتند که این فرمانده نظامی پیشین و پسرش، عصر پنجشنبه سوار بر موتورسیکلت در مسیر چهاربولک-مزارشریف در حرکت بودند که افراد طالبان سوار بر دو خودروی نظامی آنان را تعقیب کردند. منابع آگاه گفتند که لعل‌محمد غریب‌زاده پس از دستگیری‌، تیرباران شد، اما به پسرش آسیبی نرسیده است.

غریب‌زاده که پس از فروپاشی دولت جمهوری به ایران پناه برده بود، چند ماه قبل به دعوت «کمیسیون ارتباط با شخصیت‌های افغان» و با میانجیگری و ضمانت سید شمس‌الدین سادات، از ایران به مزارشریف بازگشت. لعل‌محمد غریب‌زاده از افراد نزدیک به عطامحمد نور، از رهبران جمعیت اسلامی بود و تا آخرین روزهای فروپاشی دولت جمهوری، به‌عنوان فرمانده پلیس در چهاربولک کار می‌کرد.

عطامحمدنور در پیام خود از طالبان به‌عنوان عاملان قتل لعل‌محمد یاد کرد و افزود: «طالبان، این گروه جنایت‌کار و خونخوار که از ریختن خون انسان‌ها سیراب نمی‌شوند، این بار با شهادت فرمانده لعل‌محمد به شمار جنایاتشان افزودند و نشان دادند که این‌ها به پذیرش همدیگر هیچ باوری ندارند.»

نور افزود پیش از بازگشت لعل‌محمد به افغانستان، به او گفته بود که به طالبان اعتماد نکند، اما میانجیگری و ضمانت سید شمس‌الدین سادات باعث شد که لعل‌محمد به افغانستان بازگردد، :«هرچند پیش از بازگشت به میهن به او گفتم به طالبان اعتماد نکند و نرود، اما او به من گفت که سید شمس‌الدین سادات معروف به شمسی او را ضمانت کرده است و مشکلی پیش نمی‌آید.»

طالبان در اواخر سال ۲۰۲۱ با ایجاد «کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان»، ادعا کردند که زمینه بازگشت سیاسیون، فرماندهان نظامی و مقام‌های دولت پیشین را که با فروپاشی دولت به کشورهای مختلف جهان پناه برده‌اند فراهم می‌کنند. این کمیسیون تاکنون موفق نشده است چهره‌های ارشد سیاسی و نظامی را برای بازگشت به افغانستان قانع کند، زیرا افرادی که پس از دریافت دعوت‌نامه این نهاد به افغانستان بازگشتند، یا کشته شدند یا اجازه خروج از افغانستان ندارند.

بیشتر از جهان