حمله انتحاری در پاکستان سه کشته به جا گذاشت

فرد انتحاری‌کننده خود را در یک ایست‌بازرسی در منطقه هم‌مرز با افغانستان منفجر کرد

در این حمله ۱۴ غیرنظامی و شماری از افراد پلیس مجروح شدندــ @KillidRadio/twitter

یک حمله انتحاری حوالی ظهر چهارشنبه ۱۴ تیرماه (۵ ژوییه) به وقت محلی، در یک ایست‌بازرسی پلیس در شمال غرب پاکستان رخ داد که به گزارش واشنگتن‌پست، در پی آن، دو مامور پلیس و یک پسر ۱۰ ساله کشته و ۱۴ غیرنظامی زخمی شده‌اند.

مقام‌های پلیس پاکستان هم وقوع این حمله را تایید کرده و گفته‌اند که این حمله در شهر میرانشاه ایالت خیبرپختونخواه رخ داده است. ایالت خیبرپختونخواه از مناطق هم‌مرز با افغانستان است و شهر میرانشاه یکی پایگاه‌های دیرینه شبه‌نظامیان تحریک طالبان پاکستانی به شمار می‌رود.

رشیدخان، یک مقام پلیس در میرانشاه، به واشنگتن‌پست گفت که دست کم ۱۴ غیرنظامی و تعدادی سرباز در این حمله زخمی شدند. او گفت که نیروهای امنیتی در حال جست‌وجوی منطقه برای یافتن عوامل بمب‌گذاری‌اند. او افزود: «حداقل دو سرباز و یک پسر ۱۰ ساله به نام محمدقاسم در این حمله شهید شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هویت فرد انتحاری‌کننده هنوز مشخص نیست و هیچ گروهی هم مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است؛ اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این حمله را تحریک طالبان پاکستانی انجام داده‌اند؛ زیرا این گروه در دو سال گذشته، ده‌ها بار طی حملات چریکی یا بمب‌گذاری‌ در ایالت خیبرپختوانخواه نظامیان پاکستانی را هدف قرار داده‌اند.

به گزارش موسسه مطالعات صلح پاکستان، در دو سال سلطه طالبان بر افغانستان تعداد حملات تروریستی در پاکستان ۷۳ درصد افزایش یافته است. این گزارش که اوایل ژوئن ۲۰۲۳ منتشر شد، نشان داد که سلطه طالبان بر افغانستان عرصه را برای گروه‌های شبه‌نظامی پاکستانی در داخل خاک افغانستان باز کرده است. از سوی دیگر، وجود میلیون‌ها قطعه سلاح و تجهیزات نظامی جامانده در افغانستان پس از خروج ناتو امکانات گسترده‌تری را در اختیار شبه‌نظامیان و گروه‌های تروریستی قرار داده است.

هرچند طالبان افغانستان همواره مدعی‌اند که از تحریک طالبان پاکستان حمایت نمی‌کنند، بر اساس گزارش‌ها، طی دو سال سلطه طالبان بر افغانستان، حدود چهار هزار جنگجوی تحریک طالبان پاکستانی از خاک این کشور به افغانستان رفته و در مناطق شرقی سکنی گزیده‌اند. این موضوع به یکی از مسائل تنش‌‌آفرین میان رهبران طالبان و دولت پاکستان تبدیل شده است؛ اما اخیرا دو طرف توافق کرده‌اند که خانواده‌ اعضای تحریک طالبان پاکستانی از مناطق شرقی هم‌مرز با پاکستان به شمال افغانستان منتقل شوند.

بیشتر از جهان