۱۱۶ نوجوان معترض ایرانی در کانون اصلاح و تربیت

میانگین سنی این نوجوانان بازداشت شده ۱۵ تا ۱۸ سال است

نوجوانان دستگیر شده توسط وزارت اطلاعات به کانون اصلاح و تربیت فرستاده شده‌اند - عکس آرشیوی‌ست 

کانال تلگرامی «قرارگاه سایبری عمار»،رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، مدعی شده است که «بیش از صد نوجوان و جوان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری مردم در آبان ماه از سوی وزارت اطلاعات به کانون اصلاح و تربیت فرستاده شده‌اند».

بنا به نوشته این رسانه نزدیک به قدرت «بررسی‌ها نشان می‌دهد، میانگین سنی این افراد ۱۵ تا ۱۸ سال بوده است و هیچ ارتباط شبکه‌ای با اغتشاشگران نداشته و صرفاً به دلیل هیجانات دوره نوجوانی و جوانی در میان آنان حاضر شده‌اند.»

این رسانه نزدیک به سپاه البته مدعی شده که در میان بازداشت‌شدگان « ۳۴ نفر دارای سابقه نفاق، ۱۷ نفر دارای سابقه تکفیری، ۶۶ نفر وابسته به گروه‌های قوم‌گرا، ۲۵ نفر از هواداران سلطنت‌طلب، ۱۰ نفر وابسته به گروه‌های نوظهور، مانند آنارشیست و امثالهم و یک نفر هم وابسته به جریان مارکسیسم بوده است». بنا به نوشته این کانال تلگرامی بیشتر این افراد دستگیر شده، نقش لیدری را در جریان اعتراضات مردمی به عهده داشته‌اند. 

پس از شروع اعتراضات در بیش از بیست‌ویک استان ایران و سرکوب شدید مردم توسط نیروهای امنیتی و نظامی گزارش‌های بسیاری از کشته شدن معترضین زیر ۱۸ سال به گوش رسید. 

در روزهای گذشته نیز خبرگزاری رویترز در خبری به نقل از سه مقام وزارت کشور نوشت که در جریان اعتراضات مردمی آبان‌ماه  ۱۵۰۰ نفر کشته شدند که در بین آن‌ها ۱۷ نوجوان وجود داشته است. 

پیش از این نیز کانال تلگرامی «معلمان عدالت‌خواه» نوشته بود که  پس از اعتراضات مردمی در ایران و شروع بازداشت‌های گسترده ده‌ها دانش‌آموز و کودک پس از بازداشت به کانون اصلاح و تربیت کودکان منتقل شده‌اند. این کانال تلگرامی تعداد کشته‌شدگان نوجوان را ۱۹ نفر اعلام کرده بود. 

سازمان «عفو بین‌الملل» هم در آخرین گزارش خود از کشته‌‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه ، کشته شدن دست‌کم ۱۲ کودک را تایید کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 برخی گزارش‌های تایید نشده هم درباره بازداشت نزدیک به هزار کودک و نوجوان در استان خوزستان و انتقال آن‌ها به کانون اصلاح و تربیت شهر اهواز مخابره شده است. 

هرچند که مقامات جمهوری اسلامی تاکنون هیچ آمار رسمی از تعداد کشته‌شدگان و حتی دستگیرشدگان ارائه نکردند اما در روزهای گذشته بعضی از مسئولین مربوطه در چند استان کشور از اعلام قریب‌الوقوع آمار کشته‌شدگان خبر داده‌اند. 

روز گذشته استانداران خوزستان و کرمانشاه گفتند که طی یکی دو روز آینده آمار کشته‌شدگان در این دو استان اعلام خواهد شد.

بیشتر از