ورزش به پیشگیری از آلزایمر کمک می‌کند

ورزش‌های استقامتی کاهش تشکیل پلاک‌های بتا آمیلویید در مغز را در پی دارد که عامل اصلی ابتلا به آلزایمر است

دانشمندان می‌گویند ورزش استقامتی را می‌توان به‌عنوان درمان کمکی به بیماران مبتلا به آلزایمر پیشنهاد کرد‌‌ـ Canva

بر اساس پژوهشی جدید، برخی ورزش‌ها از بیماری آلزایمر پیشگیری می‌کنند.

بر کسی پوشیده نیست که ورزش برای سلامت مغز مفید است. اما این پژوهش، که در نشریه پزشکی «مرزهای علوم اعصاب» (Frontiers in Neuroscience) منتشر شده است، تاثیر ورزش‌هایی خاص بر موش‌هایی را بررسی کرده است که دستکاری ژنتیکی شده بودند و جهش ژنتیکی عامل تجمع پلاک‌های بتا آمیلویید در مغز را داشتند، که نشانه اصلی ابتلا به آلزایمر است.

به گزارش هافتینگتون پست، پژوهشگران می‌خواستند بدانند ورزش‌های استقامتی چه تاثیری بر میزان تولید پلاک‌های بتا آمیلویید دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پلاک‌ها در سیستم عصبی تجمع می‌کنند، از سرعت آن می‌کاهند و به عصب‌ها و اتصال‌های عصبی آسیب می‌زنند.

دانشمندان همچنین می‌خواستند بسنجند چگونه ورزش بر میزان هورمون کورتیزول، که با ابتلا به آلزایمر ارتباط دارد، اثر می‌گذارد.

آن‌ها موش‌ها را به‌مدت چهار هفته ورزش دادند، سپس از آن‌ها آزمایش خون گرفتند تا میزان هورمون کورتیزول و تجمع پلاک در مغزشان را اندازه بگیرند.

به گزارش نیوز مدیکال، در موش‌هایی که ورزش کرده بودند سطح هورمون عادی بود و بررسی بافت مغزی‌شان کاهش تشکیل پلاک‌های بتا آمیلویید را نشان می‌داد.

در این پژوهش که به‌طور خاص تاثیر ورزش‌های استقامتی را بررسی می‌کند، توصیه شده است این نوع ورزش برای سالمندان تجویز شود زیرا قدرت و توازن ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند، استقلال و توانایی‌شان در انجام کارها را افزایش می‌دهد، و کیفیت زندگی‌ سالمندان را که بیشتر احتمال دارد به آلزایمر و سایر انواع دمانس مبتلا شوند بهبود می‌بخشد.

بنابراین، دانشمندان می‌گویند ورزش استقامتی را می‌توان به‌عنوان درمان کمکی به بیماران مبتلا به آلزایمر پیشنهاد کرد چون نه‌تنها از شدت علائم می‌کاهد بلکه جلو پیشرفت زوال عصبی در بیماران را می‌گیرد.

بیشتر از بهداشت و درمان