مذاکرات با استراماچونی به بن‌بست نزدیک شد

مجیدی و اسکوچیچ، گزینه‌های جدید هیات مدیره استقلال

داستان استراماچونی و استقلال را باید تمام‌شده تصور کرد- ROBERTO SALOMONE / AFP

برای باشگاه استقلال مذاکره با «آندره‌ا استراماچونی» هر روز سخت‌تر می‌شود. استراماچونی که پس از ترک ایران و فسخ یک‌طرفه قرارداد، مطالبات ۱۶۰ هزار یورویی خود را از مسیر شفاف بانکی می‌خواست، با دخالت سفیر ایران در ایتالیا و مقامات سیاسی دیگر در ایران این مبلغ را دریافت کرد اما سپس برای عقد دوباره قرارداد با باشگاه استقلال خواسته‌های تازه‌ای را روی میز مذاکره گذاشت. 

او مبلغ «۴۷۰ هزار یورو» از باقی‌مانده دستمزد یک‌ساله خود را نقد و هنگام امضای قرارداد می‌خواهد و شروط دیگری از جمله «یک ساله شدن» قرارداد، خرید بازیکن تا ارزش ۹۰۰ هزار یورو و ... را در ایمیل رسمی مدیربرنامه‌هایش به باشگاه استقلال اعلام کرده، اما برای استقلال نه پرداخت ۴۷۰ هزار یورو مقدور است و نه خرید ۹۰۰ هزار یورویی بازیکن. استراماچونی فرصت ۲۴ ساعته برای اعلام پاسخ استقلال تعیین کرد و پاسخ باشگاه استقلال حتی پیش از این ۲۴ ساعت نیز روشن بود، چون نه درخواست‌های استراماچونی مطابق عرف حرفه‌ای هستند و نه استقلال توان پرداخت این مبالغ را دارد. باشگاه استقلال بند  پرداخت یکباره مبلغ قرارداد تا پایان فصل را نپذیرفت و استراماچونی البته در اینستاگرام رسمی خود نوشت که تقاضای مالی بیشتری نسبت به قرارداد پیشین ندارد. اما مشخص نیست که چرا در ایمیل وکیل او درخواست‌های دیگری مطرح شده‌اند. 

داستان استراماچونی و استقلال را با این درخواست‌های جدید وکیل استراماچونی باید تمام‌شده تصور کرد. اگرچه به توافق نرسیدن استقلال با استراماچونی احتمالا خیلی زود این باشگاه را با پرونده جدیدی در فیفا مواجه می‌کند. استراماچونی می‌تواند به رغم فسخ قرارداد، برای مابقی مبلغ قراردادش ادعای خسارت کند. 

باشگاه استقلال کوشش کرده تا با انتشار ایمیل مدیربرنامه‌های استراماچونی به هوادارانش نشان دهد که استراماچونی خواسته‌های غیرمنطقی دارد اما مدیریت باشگاه آن‌چنان نزد هوادار اعتبار از کف داده که بسیاری از هواداران در شبکه‌های اجتماعی با هر درخواستی از سوی استراماچونی موافق‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باشگاه استقلال به زودی چاره‌ای جز مذاکره با سرمربی جدید ندارد. گزینه‌هایی مثل «فرهاد مجیدی» و «دراگان اسکوچیچ» مطرح هستند. اسکوچیچ که سرمربی نفت آبادان است، مطالبات خود را از این باشگاه دریافت نکرده و او نیز می‌تواند در موقعیتی مشابه استراماچونی قراردادش را با نفت آبادان فسخ کند. در فوتبال ایران بسیاری از بازیکنان و مربیان اگر بخواهند مطابق قوانین بین‌المللی فیفا تصمیم بگیرند، می‌توانند به دلیل غیرمتعهد بودن باشگاه‌های ایرانی در پرداخت‌ها، قرارداد خود را یک‌طرفه فسخ کنند و برای دریافت خسارت مدعی شوند. باشگاه استقلال با بحران دیگری هم مواجه است؛ «دیاباته» و «میلیچ» نیز دو بازیکنی هستند که برای باشگاه فرصت تعیین کرده‌اند تا مطالبات خود را دریافت کنند، وگرنه آنها نیز جدا می‌شوند. 

برای باشگاه استقلال انتخاب سرمربی جدید در چنین فضایی آسان نیست. وزارت ورزش و جوانان «علی فتح‌الله‌زاده»، مدیری را که علاقه زیادی به گفت‌وگوهای رسانه‌ای دارد برای هیات مدیره انتخاب کرده تا بتواند به واسطه او «جو» را تلطیف کند و تصمیمات درباره پایان کار استراماچونی و انتخاب مربی جدید به نام مدیری نوشته شود که رابطه نزدیک‌تری با گروهی از هواداران دارد اما رفتارهای اخیر مدیران باشگاه استقلال و وزارت ورزش هواداران را عصبانی کرده و تصمیمات جدید هرچه باشند، برای هواداران جذابیتی ندارند. 

استقلال که فصل خوبی را پشت سر می‌گذاشت و خود را به مدعی قهرمانی تبدیل کرده بود، یکباره تمام آرزوهایش به باد رفت و این محصول شیوه مدیریت باشگاه است، مدیرانی که نتوانستند رابطه‌ای حرفه‌ای و منطقی با سرمربی ایتالیایی داشته باشند و سرانجام به بحرانی‌ترین نوع مواجهه با یکدیگر رسیدند. 

فوتبال ایران با بحران مدیریت مواجه است و این بحران وقتی بیشتر نمایان می‌شود که طرف مقابل مدیران، یک مربی حرفه‌ای باشد. استراماچونی با زیرکی‌های حرفه‌ای توانست مدیران باشگاه استقلال را در مخمصه‌ای قرار دهد که آنها تجربه رها شدن از آن را نداشتند و این ماجراها به سمتی پیش رفت که مدیران اعتبار اندک خود را نزد هواداران از دست دادند و استراماچونی همچنان به رغم تمام شرط‌های عجیبش محبوب هواداران است. باشگاه استقلال نشان داد که ظرفیت‌های حرفه‌ای همکاری با یک مربی جوان ایتالیایی را ندارد. استراماچونی که تجربه کار در لیگ ایتالیا را دارد، بدیهی بود که تن به رفتارهای مدیران استقلال نمی‌دهد و آنها را مطابق بندهای قرارداد خود مجبور به رعایت اصول حرفه‌ای می‌کند. فردای استقلال حالا نامعلوم و گنگ است و این موقعیت را باید آخرین محصول از سیستم فشل باشگاه‌داری در ایران بدانیم.

بیشتر از ورزش