سرمایه‌گذاری شش میلیارد دلاری عربستان سعودی و امارات در عراق

عربستان سعودی در یک پروژه تجاری یک میلیارد دلاری، بزرگ‌ترین مرکز خرید عراق را شامل کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و دفترهای تجاری احداث می‌کند

تصویری از یک شهربازی در پارک زوراء بغداد، اول ژوئیه ۲۰۲۳ ـ AFP

عرب‌نیوز در گزارشی به نقل از خبرگزاری‌های عراقی نوشت که عربستان سعودی و امارات متحده عربی متعهد شده‌اند شش میلیارد دلار برای توسعه تجارت بین‌المللی و سرمایه‌گذاری در عراق اختصاص دهند.

بر اساس این گزارش، یکشنبه، دوم ژوئیه (۱۱ تیر)، فدراسیون اتاق‌های بازرگانی عراق اعلام کرد که با ایجاد شوراهای تجاری عربستان سعودی و امارات متحده عربی در عراق موافقت کرده است.

عبدالرزاق الزهیری، رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی عراق، گفت: «امارات و عربستان سعودی، هر یک سه میلیارد دلار برای حمایت از فعالیت‌های خود در عراق، شامل فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری، اختصاص می‌دهند.»

او همچنین خاطرنشان کرد که موقعیت جغرافیایی منحصر‌به‌فرد عراق، مزیتی رقابتی برای تبدیل شدن به یک بازیگر کلیدی در تجارت جهانی، به ویژه در مسیرهای تجاری بین اروپا و آسیا، به این کشور می‌دهد.

به گفته الزهیری، عراق جویای حفظ نظام یکپارچه‌ای برای فعالیت‌های تجاری است تا همگام با توسعه تجارت جهانی، در حوزه گمرکی و ورود و خروج کالا فعال باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماه گذشته میلادی، سازمان توسعه صادرات عربستان سعودی یک ماموریت تجاری به عراق ترتیب داد که نشان‌دهنده تعهد ریاض به توسعه صادرات غیرنفتی این کشور و هدف راهبردی آن به منظور ارائه فرصت‌های صادراتی به تولیدکنندگان داخلی بود. در این ماموریت تجاری بیش از ۳۷ شرکت سعودی و ۱۰۰  شرکت عراقی از بخش‌های مختلف، از جمله مصالح ساختمانی، محصولات غذایی و بسته‌بندی حضور داشتند.

در این ماه عربستان سعودی قراردادی نیز با عراق برای ایجاد یک پروژه تجاری به ارزش یک میلیارد دلار در بغداد امضا کرد. این پروژه که «خیابان بغداد» نام دارد و قرار است به بزرگ‌ترین مرکز خرید عراق تبدیل شود، شامل کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و دفترهای تجاری متعدد خواهد بود. افزون بر این، چهار هزار واحد آپارتمان و دو هزار و ۵۰۰ ویلا نیز در این محوطه ساخته خواهد شد.

اندکی پیش از آن، در ماه مه، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی برنامه خود را برای سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری در حوزه صنایع در سراسر عراق اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری عربستان و عراق، در این زمینه اعلام کرد که دفتر مرکزی این واحد در عربستان سعودی خواهد بود، و دست‌اندرکاران آن جویای فرصت‌های مالی در زمینه زیرساخت‌ها، معدن، کشاورزی، املاک و خدمات مالی‌اند.

در پنجمین نشست شورای هماهنگی عربستان سعودی و عراق در جده در ماه مه، نیز هر دو کشور توافقنامه‌های متعددی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و توسعه منطقه ویژه اقتصادی امضا کردند.

آن‌ها همچنین توافق کردند که برای تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری دوجانبه در بخش‌های مختلف، فرصت‌های اقتصادی را شناسایی کنند.

در ماه مه، بغداد از برنامه‌ای بلند‌پروازانه با هدف توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی خبر داد که می‌تواند با متحول کردن اقتصاد عراق پس از دهه‌ها جنگ و بحران، آن را به یکی از کانون‌های اصلی حمل‌ونقل منطقه‌ای تبدیل کند.

عراق شنبه، ۲۷ مه (ششم خرداد)، در جریان همایشی با حضور نمایندگانی از عربستان سعودی، ترکیه، سوریه، اردن، کویت، بحرین، قطر، عمان و جمهوری اسلامی ایران، از این طرح ۱۷ میلیارد دلاری با نام «مسیر توسعه» پرده برداشت.

زیرساخت‌های عراق با وجود بهره‌مندی از ثروت عظیم نفت، به دلیل حمله آمریکا و متحدانش به این کشور، ظهور داعش و سال‌ها جنگ‌ و درگیری، عملا آسیب زیادی دیده‌ است. نخست‌وزیر عراق بازسازی شبکه حمل‌ونقل و نیز بهبود زیرساخت‌های برق این کشور را در اولویت قرار داده است.

بیشتر از اقتصاد