واکنش به قرآن‌سوزی در استکهلم؛ عربستان سعودی سفیر سوئد را احضار کرد

وزارت خارجه عربستان سعودی درخواست کرد هرآنچه با ارزش‌های مدارا، اعتدال و پرهیز از افراط‌‌گرایی و احترام متقابل ملت‌ها و دولت‌ها مغایر است، متوقف شود

عربستان سعودی در واکنش به قرآن‌سوزی در سوئد، سفیر این کشور را احضار کرد.

پس از آنکه سلوان مومیکا، شهروند ۳۷ ساله عراقی‌تبار، چهارشنبه گذشته نسخه‌‌ای از قرآن را بیرون مسجد اصلی استکلهم به آتش کشید، موجی از خشم عمومی کشورهای اسلامی را فرا گرفت. ریاض همان روز این اقدام را محکوم کرد.

روز یکشنبه، وزارت خارجه عربستان سعودی سفیر سوئد را احضار و از این کشور درخواست کرد «هرآنچه با تلاش‌های بین‌المللی برای ترویج ارزش‌های مدارا، اعتدال و پرهیز از افراط‌‌گرایی مغایر است و موجب تضعیف احترام متقابل در روابط ملت‌ها و دولت‌ها می‌شود، متوقف کند».

احضار سفیر سوئد پس از آن روی داد که کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی روز یکشنبه در نشستی اضطراری به میزبانی جده، با صدور بیانیه‌ای خواستار «اقدام‌های جمعی و هماهنگ» برای جلوگیری از سوزاندن قرآن در آینده شدند.

بسیاری از مقام‌های کشورهای مسلمان از جمله عراق، کویت، امارات متحده عربی و مراکش در اعتراض به قرآن‌سوزی مومیکا که با عید قربان و پایان مناسک حج در عربستان سعودی هم‌زمان شد، علیه سوئد بیانیه صادر کردند و سفیران خود را از این کشور فراخواندند. در پاکستان و افغانستان نیز چندین تظاهرات‌ در اعتراض به اقدام این جوان عراقی با حضور شماری انبوه از مردم این کشورها برگزار شد. در عراق، هموطنان سلوان مومیکا به ساختمان سفارت سوئد در بغداد حمله کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد که در اعتراض به این رویداد، کاردار سوئد احضار شده، به‌علاوه تهران فعلا از اعزام سفیر جدید به استکهلم منصرف شده است.

ساعاتی پس از صدور بیانیه سازمان همکاری اسلامی، دولت سوئد نیز سرانجام در بیانیه‌ای، این قرآن‌سوزی را محکوم کرد و آن را اقدامی «اسلام‌‌هراسانه» خواند. در بیانیه دولت سوئد، «سوزاندن قرآن یا هر متن مقدس دیگری اقدامی توهین‌آمیز، بی‌احترامی و تحریک آشکار» ارزیابی شده است.

دولت سوئد در حالی قرآن‌سوزی را محکوم کرده است که پلیس این کشور به درخواست سلوان مومیکا برای برگزاری تجمع و «سوزاندن قرآن» مجوز داده بود. پیش از آن، دادگاهی در سوئد مقاومت پلیس در ارائه مجوز به درخواست‌های تجمع برای قرآن‌سوزی را «نقض آزادی بیان» خوانده بود.

بیشتر از جهان