زیر «بمباران عشق» مدفون نشوید

نشانه‌هایی چون تمجید بیش از حد و صحبت زودهنگام و جدی درباره آینده مشترک را جدی بگیرید

بمباران عشق شکلی از آزار روانی و عاطفی است که فرد همه کار می‌کند تا شما را به سمت رابطه با خودش سوق دهد-CANVA

تپش قلب و گر گرفتن صورت و لرزش صدا، زمانی که اولین شعله‌های عشق در وجود کسی شعله‌ور می‌شود، چندان عجیب نیست؛ و نیز بیقراری برای دیدن یار، دادن هدیه، ترجیح دادن خواسته‌های او به برنامه‌های شخصی، همه در آغاز راه بسیار معمولی به نظر می‌رسد. اما اگر معشوق شما در ماه‌های بعد هم همین رفتار را ادامه دهد چی؟ 

اگر رابطه عاشقانه‌ای در آغاز پرحرارت و آتشین است، سراپا در هدایای گرانقیمت غرق شده‌اید، همیشه وقتتان را با هم می‌گذرانید و دیگر به خانواده و دوستان سر نمی‌زنید و معشوق مدام شما را می‌ستاید، باید کمی احتیاط کنید؛ مخصوصا اگر او مدام خواستار آن باشد که از عشق شما به خودش مطمئن شود. 

دکتر آلینا تیانی، روانشناس در کلینیک  کلیولند، می‌گوید: «در آغاز ممکن است احساس امنیت کنید و به‌اصطلاح روی ابرها باشید، زیرا حرکت‌های عاشقانه بزرگ عزت‌نفس را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند احساس کنید مهم خواستنی‌اید. اما هدف نهایی بمباران عشق، فقط طلب عشق نیست، بلکه کنترل شخص دیگر است. با گذشت زمان، آن رفتارها و حرکت‌های بزرگ، به تلاشی برای دستکاری شما و ایجاد احساس دین و وابستگی به آن‌ها تبدیل می‌شوند.»

دکتر تیانی جزئیات آنچه «بمباران عشقی» را بسیار پیچیده می‌کند، و نشانه‌هایی که باید در طول راه به آن‌ها توجه کنید، توضیح می‌دهد.

بمباران عشق چیست؟

بمباران عشق شکلی از آزار روانی و عاطفی به دست فردی است که هر کاری می‌کند تا شما را به سمت رابطه با خودش سوق دهد. بمباران عشق برای هر فردی متفاوت به نظر می‌رسد، اما معمولا شامل شماری از موارد زیر است:

- چاپلوسی و تمجید بیش از حد

- بیان بیش از حد احساسات فرد مزبور در قبال شما

- ریختن هدیه‌های نالازم-ناخواسته به پای شما

- صحبت زودهنگام و جدی درباره آینده مشترک‌

بمباران عشق می‌تواند عمدی یا ناخواسته رخ دهد. اگرچه این رفتار اغلب در روابط عاشقانه بروز می‌کند، اعضای خانواده و دوستان نیز می‌توانند یکدیگر را «بمباران» کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بمباران عشق معمولا ناشی از احساس ناامنی و ناتوانی فرد در اعتماد، و ناشی از وابستگی او به افراد دیگر است. اگرچه هر کسی می‌تواند مرتکب این کار شود، بمباران عشقی اغلب از افرادی سر می‌زند که به «دلبستگی مضطرب یا ناایمن» یا «اختلال شخصیت خودشیفتگی» (NPD) دچارند. افراد همچنین می‌توانند این رفتار را از والدین خود (مانند پرخاشگری منفعلانه) یا از روابط آزارگرانه گذشته بیاموزند. بمباران عشق همچنین می‌تواند عارضه‌ای جانبی از آسیب‌های حل‌نشده دوران کودکی باشد، که البته همواره چنین نیست.

دکتر تیانی توضیح می‌دهد: «اگر تلاش‌های شخصی را که دوست دارد شما را بمباران کند، رد کنید، یا اگر او احساس کند به نیازهایش پاسخ نمی‌دهید، ممکن است شما را تهدید یا سرزنش کند. چنین افرادی، می‌خواهند مدام مطمئن شوند که دوست داشته می‌شوند و شایسته‌اند، و این نیاز از ناامنی‌های اساسی آن‌ها ناشی می‌شود.»

بمباران عشقی در سه مرحله رخ می‌دهد:

- مرحله ایده‌آل‌سازی: در طول این مرحله، شریک رابطه یا زندگی، شما را با عشق و محبت بیش از حد بمباران می‌کند تا شما را به سمت خود بکشاند. در آغاز ممکن است وضعیت رویایی به نظر برسد و روی ابرها سیر کنید.

- مرحله کاهش ارزش: هنگامی که  اعتماد شما جلب شد، پرچم‌های قرمز و علامت‌های خطر ظاهر می‌شوند. شریک رابطه یا زندگی شما ممکن است سعی کند به طرق مختلف شما را کنترل کند. ممکن است وقت بیشتری از شما طلب کند و وقتی بدون او برنامه‌ای می‌ریزید، ناراحت شود. او همچنین ممکن است بکوشد دسترسی شما را به دوستان و خانواده‌تان محدود کند، و آن را عملی طبیعی در راستای عشق نشان دهد. 

- مرحله طرد کردن: وقتی با شریک رابطه خود در مورد رفتار مضرش مقابله می‌کنید یا می‌کوشید مرزهای سالم را دوباره برقرار کنید، ممکن است او با امتناع از همکاری و سازش یا با کنار گذاشتن رابطه، از پاسخگویی مسئولانه اجتناب کند. این می‌تواند باعث شود که به سردرگمی و سرگردانی دچار شوید، یا احساس کنید که نتوانسته‌اید مشکلات را حل کنید.

اغلب این‌گونه افراد سپس می‌کوشند شما را بازگردانند و همان روند را تکرار کنند، و این زمانی است که در معرض خطر کشیدن شدن دوباره به آن رابطه قرار می‌گیرید.

بنابراین، چگونه می‌توانید دریابید که محتوای رابطه شما واقعی است؟ آیا بمباران عشقی است، یا طرف مقابل واقعا به شما علاقه دارد؟ دکتر تیانی توضیح می‌دهد که بهترین راه برای کشف این موضوع، این است که تشخیص دهید که آیا فرد مقابل از مرزهای رابطه سالم عبور می‌کند، یا نه.

یکی دیگر از آزمون‌های آشکارکننده‌ای که می‌توان انجام داد، این است که با خانواده و دوستان خود تماس بگیرید تا به نگرش تازه‌ای در قبال مسائل دست یابید. همچنین، باید با خودتان روراست باشید و به احساس درونی‌ای که هنگام بروز مشکل دارید، اعتماد کنید.

نشانه‌های بمباران عشقی را با هم مرور کنیم: 

۱-  دادن هدیه‌های فراوان نالازم

۲-  شتاب برای جدی کردن رابطه و تعهد

۳-  فرد همیشه در دسترس است و توجه شما را می‌طلبد

۴-  پاسخ «نه» را نمی‌پذیرد

۵-  وقتی تنها باشید، شما را بیشتر دوست دارد

۶ -  زیادی ابراز عشق می‌کند

۷-  در کنارش احساس می‌کنید منقلبید، راحت نیستید یا تعادلتان به هم خورده است

بیشتر از زندگی