افزایش آمار مسمومیت الکلی در تهران و رباط کریم

طی هفته‌های اخیر گزارش‌هایی از مسمومیت‌های الکلی در استان‌های البرز، تهران، مازندران، آذربایجان غربی، هرمزگان و قزوین، به ثبت رسیده است

در دو ماه نخست سال‌جاری آمار مسمومیت الکلی با افزایش ٣۶.٨ درصدی در تهران مواجه بود - اقتصاد آنلاین

رئیس سازمان پزشکی قانونی استان تهران از افزایش آمار مرگ‌های ناشی از مسمومیت با الکل در استان تهران خبر داد.

مهدی فروزش، رئیس سازمان پزشکی قانونی استان تهران، اعلام کرد که در دوماهه نخست سال ١۴٠١ در استان تهران مجموعا ١٩ نفر به‌دلیل مسمومیت ناشی از مصرف الکل جان خود را از دست داده‌اند که شش نفر به‌دلیل مصرف اتانول و ١٣ نفر نیز به دلیل مصرف متانول بوده است. او البته در مورد مسمومیت‌های اخیر صحبت نکرد.

مهدی فروزش در ادامه گفت: «متاسفانه در دو ماه نخست سال جاری این آمار با افزایش ٣۶.٨ درصدی در تهران مواجه بود و ٢۶ مورد فوتی ناشی از مصرف الکل به ثبت رسید که ٢٢ مورد درپی مصرف متانول و چهار مورد به دنبال مصرف اتانول بوده است.»

از سوی دیگر شاهین شادنیا، رئیس بخش مسمومیت بیمارستان لقمان، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که مراجعه روزانه مسمومیت ناشی از مصرف الکل تقلبی با عوارض چشمی، به مراکز درمانی رو به افزایش است. او گروه سنی مراجعه‌کنندگان را بین ۲۰ تا ۴۰ سال اعلام کرد.

او همچنین اعلام کرد که علائم مسمومیت در مصرف‌کنندگان با سردرد شروع می‌شود و این افراد سپس دچار کاهش سطح هوشیاری و به‌هم‌خوردن تعادل بدن می‌شوند.

شادنیا در مورد افزایش آمار مسمومیت‌های الکلی گفت: «در هفته‌های اخیر مراجعه مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی که دارای ماده متانول بود به مراکز درمانی زیاد شد و مبتلایان دچار عوارض چشمی خطرناکی شده‌اند و عوارض ناشی از سوءمصرف با مرگ‌ومیر نیز همراه بوده است.»

متانول موجود در مشروبات الکلی تقلبی یک ماده سمی دارد که از طریق مصرف وارد بدن می‌شود و به‌مرور موجب کوری، تاری دید و حتی خونریزی در مغز می‌شود و بیمار را به کما می‌برد و با مرگ‌ومیر همراه است. بیشترین میزان تاثیر و تخریب ناشی از مصرف الکل اتانول در کبد اتفاق می‌افتد که در طولانی‌مدت و در مصارف زیاد سبب نارسایی کبد می‌شود و از آنجایی که وظیفه کبد مسمومیت‌زدایی است، به دنبال ایجاد نارسایی در آن، مواد سمی در بدن نیز افزایش می‌یابد. این اتفاق می‌تواند باعث «انسفالوپاتی مغزی» و درنهایت رفتن فرد به حالت کما شود.

طی هفته‌های اخیر گزارش‌هایی از مسمومیت‌های الکلی در استان‌های البرز، تهران، مازندران، آذربایجان غربی، هرمزگان و قزوین، به ثبت رسیده است. هم‌زمان هر روز خبرهایی از مناطق مختلف ایران در مورد آمار افزایشی مسمومیت‌های الکلی شنیده می‌شود. محمد یوسف‌وند، دادستان رباط‌کریم، ظهر یکشنبه اعلام کرد که تعداد مسمومیت‌های ناشی از مصرف مشروبات الکلی از ۲۲ نفر به ۴۱ نفر رسیده است و از این تعداد، شش نفر فوت کرده‌اند و یک نفر نابینا شده و یک نفر حالش وخیم و در «آی سی یو» بستری است. این در حالی است که پیش‌ازاین خبرگزاری مهر در روز شنبه اعلام کرده بود طبق آخرین آمار رسمی در رباط‌ کریم و بهارستان،‌ مسمومیت الکلی تاکنون ۹ قربانی گرفته و دو نفر دیگر را نیز نابینا کرده است.

دادستان رباط کریم با بیان اینکه یک دکه توزیع مشروبات الکلی در پرند پلمب و یک نفر دستگیر شد، گفت: «به این ترتیب در تیرماه ۱۴۰۲ تا به امروز تعداد دستگیری‌ها به پنج نفر و تعداد پلمب ها نیز به شش مورد رسید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز شنبه اعلام شده بود که مسمومیت‌های ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی در رباط کریم به ۳۵ نفر رسیده است. امید احمدی، فرماندار رباط کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد که آخرین آمارها نشان می‌دهد تعداد مسموم‌شدگان طی چند روز اخیر از ۲۲ نفر به ۳۵ نفر رسیده است. بر اساس این گزارش، با توجه به وخامت حال برخی از مسموم‌شدگان، بیم آن می‌رود که تعداد مرگ‌ومیر ناشی از مصرف الکل سمی در رباط‌کریم بیشتر شود. فرماندار رباط کریم پیش‌ازاین نیز گفته بود که معمولا مسمومیت الکلی بین ۱۲ تا ۱۸ ساعت بروز می‌دهد، اما بررسی‌ آن‌ها نشان داده است الکل‌هایی که باعث فوت این افراد شده در کمتر از شش ساعت این افراد را مسموم کرده است.

حسن اسماعیلی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان قزوین، نیز پیش‌ازاین اعلام کرده بود که از ابتدای تیرماه تا روز جمعه، ۲۷ نفر در قزوین براثر مسمومیت الکلی راهی بیمارستان شده‌اند. از این تعداد هفت نفر درمان سرپایی و ۲۰ نفر راهی بیمارستان بوعلی سینا شده‌اند. دو نفر از شهروندان نیز براثر مسمومیت ناشی از مصرف نوشیدنی الکلی تقلبی، جان خود را از دست داده‌اند.

مسمومیت ناشی از نوشیدن مشروب‌های حاوی انواع الکل‌های سمی، امری رایج در ایران به‌حساب می‌آید، چون بر پایه قانون مجازات اسلامی که اساس دستگاه قضایی حکومت ایران است، تولید، توزیع و مصرف مشروبات الکلی در ایران جرم محسوب می‌شود و قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران این اختیار قانونی را دارد که در شرایطی معین حتی تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان یا مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی را به اعدام محکوم کند.

در جمهوری اسلامی نوشیدن و حمل مشروبات الکلی جرمی است که مرتکبان آن، خطر شش ماه تا یک سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و جزای نقدی را به جان می‌خرند. البته در برخی موارد به علت تکرار در مصرف، حکم اعدام نیز برای مصرف‌کنندگان صادر شده است.

به‌عنوان‌مثال، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران،۱۸ تیرماه ۱۳۹۹ ،یکی از شهروندان ایرانی ساکن شهر مشهد را به اتهام «شرب خمر» اعدام کرد. حسین حبیبی شهری، وکیل مدافع فرد اعدام شده، همان زمان در مورد جزئیات پرونده موکلش و اتهامِ مطرح شده علیه او به رسانه‌ها چنین گفت: «[موکل من] برای مرتبه ششم به اتهام شرب خمر محکوم شده بود.»

همین امر سبب می‌شود که شهروندان هنگامی که با علائم مسمومیت روبرو می‌شوند در مراجعه به پزشک تردید کنند. بیمارستان‌ها معمولا در همکاری با افراد مسموم‌شده کوتاهی می‌کنند و موارد مسمومیت الکلی را بر اساس بخشنامه‌های خود، به نیروی انتظامی گزارش می‌دهند. شهروندان نیز وقتی با نشانه‌های مسمومیت مواجه می‌شوند، از ترس شلاق، حبس، جزای نقدی و حتی اعدام، از مراجعه به بیمارستان تا آخرین لحظات خودداری می‌کنند. این در حالی است که سرعت انتقال به بیمارستان در رسیدگی به این موارد از اهمیت بالایی برخوردار است و هرچه فرد دیرتر به بیمارستان مراجعه کند، احتمال بروز حوادث ناگوار برایش بیشتر می‌شود.

در ساعت‌های اولیه پس از مصرف مشروب حاوی متانول عوارضی مانند تهوع و استفراغ، سرگیجه و بدحالی می‌توانند به‌طرز گمراه‌کننده‌ای شبیه مخمور شدن مشروب عادی باشد. به گفته مسئولتن محلی، در موارد مسمومیت‌های جدید علائم ظرف شش ساعت نمایان می‌شود. اختلال تعادل و سرگیجه شدید، تاری و مشکلات بینایی و تحمل نکردن نور، تهوع و استفراغ، دل‌درد و دل‌پیچه، سختی تنفس و کبودی، نشانه‌هایی است که در صورت مواجهه با آن باید سریعا به بیمارستان مراجعه کرد. چراکه در صورت شروع سریع درمان می‌توان از بروز موارد خطرناک‌تری که به نابینایی، به کما رفتن و مرگ منجر می‌شود جلوگیری کرد. پیش‌ازاین عنوان شده بود که از طریق بو و سوزاندن نیز نمی‌توان به‌صورت قطعی در مورد سالم بودن الکل نظر داد.