لوکاشنکو قانون منع فعالیت رسانه‌‌های کشورهای «غیردوست» در بلاروس را امضا کرد

بلاروس می‌گوید که این قانون مقابله‌به مثل با کشورهای غربی است که دسترسی رسانه‌های بلاروسی را محدود و مسدود کرده‌اند

لوکاشنکو به‌دنبال اعلام پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ سرکوب رسانه‌ها و دگراندیشان را افزایش داد- Handout /Belarusian presidential press service/AFP

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، قانونی را امضا کرد که اجازه می‌دهد فعالیت رسانه‌های متعلق به کشورهای «غیردوست» در بلاروس ممنوع شوند. 

نشریه دولتی «پول‌پروو» در بلاروس که فعالیت‌ها و تحولات مربوط به لوکاشنکو را پوشش می‌دهد، روز شنبه اول ماه ژوئیه، ضمن اعلام این خبر نوشت کشورهای غیردوست، از جمله شامل کشورهایی می‌‌شود که تحریم‌هایی را علیه بلاروس اعمال کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای وزیران بلاروس که پیش‌نویس قانون فوق را تدوین کرده، ادعا کرده است که این قانون به‌عنوان «تمهیدی هم‌راستا» و مقابله‌به‌مثل با کشورهای غربی است که دسترسی رسانه‌های بلاروسی را محدود و مسدود کرده‌اند. 

در وب‌سایت دفتر ریاست‌جمهوری آمده است که فهرست دلایل برای لغو مجوز کار رسانه‌های خارجی و محدود شدن دسترسی‌شان به منابع، در حال گسترش است. 

در بیانیه مربوط به این قانون آمده است: «قانون احتمال منع فعالیت رسانه‌های خارجی در صورتی است که کشورهای خارجی اقدام‌های خصمانه‌ای علیه رسانه‌های بلاروسی اعمال کرده باشند.»

«صدور قانون فوق به معنی منع فعالیت هر رسانه‌ای است که خط‌‌ مشی و سیاست‌گذاری‌هایش در تقابل با تبلیغات دولتی رژیم مینسک تلقی شود.»

لوکاشنکو، یار و متحد شاخص ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از نیمه تابستان ۲۰۲۰ سرکوب دگراندیشان و رسانه‌ها را افزایش داده است. 

در انتخابات ریاست‌جمهوری اوت ۲۰۲۰ بلاروس، الکساندر لوکاشنکو به شکل رسمی پیروز انتخابات اعلام شد هرچند مخالفان و بیشتر کشورهای غربی از تایید و به‌رسمیت شناختن پیروزی او خودداری کردند و گفتند که در رای‌گیری تقلب صورت گرفته است و سپس تحریم‌هایی را علیه مینسک اعمال کردند. 

بیشتر از جهان