مخالفت امام جمعه قم با ورود زنان به ورزشگاه: امر خدا بر نهادهای بین‌المللی مقدم است

روحانیون در ایران از حضور زنان در ورزشگاه‌ها خشمگین شده‌اند

عقب‌نشینی مقام‌های جمهوری اسلامی در مقابل درخواست‌ فیفا، به حضور زنان در ورزشگاه‌ها منتهی شد- شفقنا

محمد سعیدی، امام جمعه قم، مخالفت خود را با ورود زنان به ورزشگاه‌ها اعلام کرد و خطاب به دولت ابراهیم رئیسی هشدار داد که «امر خدا مقدم بر نهادهای بین‌المللی است».

سعیدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم، با انتقاد از صدور مجوز ورود زنان به ورزشگاه‌ها گفت که باید به وزیر ورزش به دلیل «ناهنجاری ورود زنان به ورزشگاه‌ها» تذکر داده شود. او اضافه کرد: «این انتظار وجود دارد که دولت برای جامعه شادی حلال تولید کند و این امر ضروری است و متدینین از این وضع [ورود زنان به ورزشگاه‌ها] گله دارند.»

این روحانی هشدار داد که «عبور از خط قرمزها» برای متدین‌ها قابل تحمل نیست و «نباید گذاشت که ناهنجاری‌های اخلاقی عده‌ای در ورزشگاه‌ها به نام دولت مردمی ثبت شود».

عقب‌نشینی مقام‌های جمهوری اسلامی در مقابل درخواست‌ فیفا مبنی بر لغو ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها، به حضور آن‌ها در برخی مسابقات ورزشی منتهی شد.

صالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، هم از این تصمیم به‌شدت انتقاد کرد و گفت:‌ «ما با فساد و گناه، شکستن حریم حیا و عفاف و حجاب، رویکردهای دوگانه در حرف و عمل، تسلیم در مقابل فشارهای بیگانه و با کج‌سلیقگی‌های مدیریتی مخالفیم.»

هاشمی گلپایگانی افزود: «اگر مسئولان و متولیان توان مدیریت ورزشگاه‌ها و تامین زیرساخت‌ها را ندارند، با چه مجوز عقلانی بستر حرمت شکنی را فراهم می‌کنند؟ بعضی صحنه‌هایی که از حواشی ورزشگاه در جامعه پخش شد، موجب سرافکندگی است.»

مخالفت‌‌ روحانیون شیعه با حضور زنان در ورزشگاه‌ها در شرایطی رو به افزایش است که فدراسیون فوتبال ایران تنها چند روز فرصت دارد درباره وقایع ورزشگاه مشهد در جریان بازی دو تیم ایران و لبنان، به فیفا توضیح بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو هزار زن و دختر بلیت‌به‌دستی که می‌خواستند روز سه‌شنبه، ۹ فروردین، در مشهد برای تماشای مسابقه فوتبال ایران و لبنان به ورزشگاه وارد شوند، نه‌تنها به در بسته خوردند، بلکه از آن‌ها با اسپری فلفل و گاز اشک‌آور پذیرایی شد. انتشار تصاویر این برخورد‌های تبعیض‌‌آمیز و خشونت‌بار با واکنش‌های منفی گسترده‌ای همراه شد و حتی برخی از نمایندگان گفتند که وزیر ورزش را به مجلس خواهند کشید.

فدراسیون فوتبال هم در واکنش به این اعتراض‌ها، با صدور اطلاعیه‌ای، مدعی شد ورود زنان به ورزشگاه «غیرممکن» بود و «بحران‌ساز» می‌شد و بلیتی که به زنان داده شد نیز به «فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب» مشروط  بود که چنین اتفاقی رخ نداد؛ اما حالا خبر رسیده است که کمیته انضباطی فیفا در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران، از این فدراسیون در این‌ باره توضیح خواسته است.

فدراسیون فوتبال ایران از زمان دریافت این نامه تنها شش روز فرصت دارد تا در این‌باره توضیح‌های خود را ارسال کند.

اتفاق‌های این دیدار قرار است در نشست کمیته انضباطی فیفا در ۳۱ شهریور بررسی شود.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، از این مسئله ابراز نگرانی کرد و گفت: «نامه فیفا درباره مشهد نگران‌کننده است. به ما شش روز وقت دادند و گفتند اگر قانع نشدیم، این اتفاق می‌افتد.» تاج به محتوای این نامه اشاره‌ای نکرد و نگفت در صورتی که فیفا از توضیح فدراسیون فوتبال ایران قانع نشود، باید منتظر چه اتفاقی بود.

تاج در عین حال اعتراف کرد: «متاسفانه بردن بازی به مشهد اشتباه بود؛ به خصوص بازی لبنان که اصلا به امتیاز آن مسابقه احتیاجی نداشتیم.»

خبرگزاری فارس هم نوشت: «هرچند احتمال دارد ایران با توجه به اتفاق‌های بازی با لبنان، با جریمه‌هایی روبرو شود، به نظر می‌رسد در نامه فیفا به تعلیق فوتبال اشاره‌ای نشده است.»