سنگ‌اندازی برای حضور زنان در ورزشگاه به بهانه «تشویش خاطر جامعه»

کمیته اخلاق ورزش کمیته ملی المپیک بابت حضور زنان در ورزشگاه‌ها به فدراسیون فوتبال تذکر داد

برای مراسم‌های مذهبی، حکومتی و انتخاباتی در تهران و شهرهای مختلف، زنان بارها در کنار مردان در ورزشگاه‌های ایران حضور داشتند و هیچ محدودیت جنسیتی و تفکیک در محل نشستن آن‌ها وجود نداشت - AFP

درحالی که کمتر از سه هفته از آزاد شدن ورود محدود زنان به ورزشگاه‌ آزادی می‌گذرد، کمیسیون اخلاق ورزش بابت ورود زنان و «دغدغه و تشویش خاطر جامعه»، به فدراسیون فوتبال تذکر داد.

 سیدمجتبی قاسمی، دبیر کمیسیون اخلاق ورزش کمیته ملی المپیک، در نامه‌ای به مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، با اشاره به انتشار برخی تصاویر از حضور زنان در ورزشگاه آزادی و آنچه او «رفتارهای نابهنجار تعدادی از تماشاگران فوتبال در ورزشگاه‌ها» خواند، تلاش کرد تا سنگی دیگر پیش پای حضور زنان در ورزشگاه‌ها بیندازد.

قاسمی در این نامه، مسئولیت اتفاق‌های داخل ورزشگاه را با فدراسیون فوتبال دانست و از این فدراسیون خواست با هنجارشکنان و رفتارهای خلاف فرهنگ در ورزشگاه‌ها برخورد کند.

در متن نامه کمیسیون اخلاق ورزش خطاب به مهدی تاج آمده است: «انتشار برخی تصاویر مربوط به حضور بانوان در مسابقات لیگ برتر حاکی از هنجارشکنی و رفتارهای مغایر ارزش‌های اخلاقی تعدادی از تماشاگران بود و این امر به تشویش خاطر جامعه اخلاق‌مدار کشور منجر شد.»

این کمیسیون بدون اشاره به مواردی که ادعا می‌کند جامعه را مشوش کرده است یا بدون ارائه سندی مبنی بر این تشویش، خطاب به فدراسیون فوتبال نوشت: «ضمن درک تعهدهای بین‌المللی و لزوم پاسخگویی به مطالبات جامعه، انتظار است تمهیدات لازم برای مدیریت صحیح حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها فراهم شود و ضمن مسئولیت‌پذیر کردن مدیران ذیربط، با هرگونه هنجارشکنی و رفتارهای خلاف فرهنگ و ارزش‌های اخلاقی برخورد شود.»

کمیسیون اخلاق ورزش کمیته ملی المپیک در این نامه، به لزوم رعایت هنجارها و ارزش‌ها اشاره کرد و در توجیه ارسال چنین نامه‌ای نوشت: «احترام به قوانین و ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی هر کشور جزو لاینفک مقررات بین‌المللی از ‌جمله در حوزه ورزش است و انطباق الزام‌های فدراسیون‌های جهانی با هنجارهای فرهنگی و ارزش‌های اخلاقی پذیرفته‌شده جامعه از وظایف مدیران ورزش کشور است.»

این نامه کمیسیون اخلاق ورزش که زیر نظر کمیته ملی المپیک فعالیت می‌کند، در حالی در رسانه‌های داخل ایران منتشر شد که فیفا و ای‌اف‌سی بارها به فدراسیون فوتبال ایران تذکر داده‌اند از دخالت سیاست در فوتبال جلوگیری و استقلال فدراسیون‌ها را حفظ کند.

اکنون که دولت و حاکمیت برای تذکر مستقیم و علنی معذوریت دارند، نهادی مانند کمیته ملی المپیک که معمولا شخصیت‌های سیاسی نزدیک به دولت‌ها آن را اداره می‌کنند، مسئولیت تذکر به فدراسیون فوتبال را به عهده گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، محمد سعیدی، امام جمعه قم، هم مخالفت خود را با ورود زنان به ورزشگاه‌ها اعلام کرده و خطاب به دولت ابراهیم رئیسی هشدار داد بود که «امر خدا بر نهادهای بین‌المللی مقدم است».

سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه قم، با انتقاد از صدور مجوز ورود زنان به ورزشگاه‌ها گفت که باید به وزیر ورزش به دلیل «ناهنجاری ورود زنان به ورزشگاه‌ها» تذکر داده شود. او اضافه کرد: «این انتظار وجود دارد که دولت برای جامعه شادی حلال تولید کند و این امر ضروری است و متدینان از این وضع [ورود زنان به ورزشگاه‌ها] گله دارند.»

این روحانی هشدار داد که «عبور از خط قرمزها» برای متدین‌ها قابل تحمل نیست و «نباید گذاشت که ناهنجاری‌های اخلاقی عده‌ای در ورزشگاه‌ها به نام دولت مردمی ثبت شود».

ورزشگاه آزادی تهران در هفته اول شهریور تنها توانست میزبان ۵۰۰ هوادار زن تیم استقلال باشد. این اتفاق برای هواداران پرسپولیس نیز تکرار شد. اما پس از گذشت چند بازی و با فشارهای نهادهای خارج از فوتبال، زنان به طبقه دوم استادیوم آزادی فرستاده شدند که تا حد امکان از مردان و بازیکنان دور باشند و دوربین‌های عکاسان و رسانه‌ها نتوانند سراغشان بروند.

پس از حضور زنان در هفته اول، اعلام شد که برخی ورزشگاه‌های دیگر نیز برای میزبانی زنان امکانات کافی دارند. اما این اتفاق رخ نداد و مسئولان فدراسیون اعلام کردند که فعلا تنها ورزشگاه آزادی تهران می‌تواند از دختران هوادار فوتبال میزبانی کند. این در حالی‌ است که برای مراسم‌های مذهبی، حکومتی و انتخاباتی در تهران و شهرهای مختلف زنان بارها در کنار مردان در ورزشگاه‌های کل کشور حضور داشتند و هیچ محدودیت جنسیتی و تفکیک در محل نشستن آن‌ها وجود نداشت.

در بین ۱۰۰ تیم اول فوتبال دنیا، ایران تنها کشوری است که مانع از حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌شود و برای حضور آنان محدودیت می‌گذارد.

عربستان سعودی چندی پیش به مرور حضور زنان در ورزشگاه‎‌ها را آزاد کرد. روز سه‌شنبه نیز خبری مبنی بر رفع کامل محدودیت حضور زنان در ورزشگاه‌های عربستان سعودی منتشر شد. طبق اعلام فدراسیون فوتبال عربستان سعودی، در فصل جاری، محدودیت حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها برداشته شده است و زنان می‌توانند در هر ورزشگاهی و از روی هر سکویی که دوست داشته باشند، بازی‌ها را تماشا کنند. اتفاقی که برای زنان فوتبال‌دوست ایرانی کماکان یک آرزو باقی مانده است.