شاهزاده رضا پهلوی: پرونده کشتار ۱۵۰۰ ایرانی را به دیوان لاهه ارسال کنید

ولیعهد پیشین ایران از اروپاییان خواست به جای تجارت با حکومتی نسل‌کش، پرونده را به دیوان کیفری بین‌الملل ببرند

 «به مردم ایران کمک کنید عدالت را در مورد خامنه‌ای اجرا کنند»/AFP

شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران در توییتر خطاب به کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت سازمان ملل نوشت به جای اینکه برای مذاکره و تجارت با حکومت نسل‌کش ایران التماس کنند، آن را به دیوان کیفری بین‌المللی لاهه بفرستند و به مردم ایران کمک کنند تا عدالت را در مورد خامنه‌ای اجرا کنند. دیوان کیفری بین‌المللی لاهه وظیفه رسیدگی به پرونده‌های نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت را بر عهده دارد. 

او در این توییت به گزارش روز دوشنبه رویترز اشاره کرده که در آن آمار کشته‌های اعتراض‌های مردمی آبان ‌ماه هزار و ۵۰۰ نفر اعلام شده است.

با گذشت حدود ۴۰ روز از اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه ۱۳۹۸ و سرکوب خشن آن از سوی نیروهای امنیتی، رویترز گزارشی از نقش رهبر جمهوری اسلامی در چگونگی متوقف کردن این اعتراض‌ها منتشر کرد. این گزارش همچنین برای نخستین بار تعداد کشته شدگان سرکوب خون‌بار اعتراض‌های آبان‌ماه را هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرده است.

اعتراض‌های مردمی از جمعه ۲۴ آبان‌ماه پس از اعلام خبر افزایش سه برابری قیمت بنزین آغاز شد و دست‌کم به مدت یک هفته در شرایطی که اینترنت نیز تقریبا به طور کامل قطع شده بود، ادامه داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین گزارش عفو بین‌الملل حاکی از آن است که ۳۰۴ نفر در نتیجه برخورد خشونت‌بار نیروهای امنیتی در این اعتراض‌ها جان خود را از دست داده‌اند. گزارش‌های غیر رسمی از کشته شدن صدها نفر دیگر و همچنین بازداشت بیش از ۸ هزار نفر خبر می‌دهد.

رویترز در این گزارش می‌نویسد، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در اعتراض‌های آبان‌ماه بی‌صبر و حوصله به نظر می‌رسید. او مقامات ارشد امنیتی و دولتی را جمع کرد و به آنها دستور داد برای متوقف کردن اعتراض‌ها هر کاری لازم است انجام دهند.

این خبرگزاری بریتانیایی می‌افزاید که سه منبع از داخل حلقه نزدیک به بیت رهبری صدور این دستور از سوی آیت‌الله خامنه‌ای را تایید کرده‌اند.

در گزارش رویترز تعداد کشته‌های این اعتراض‌ها هزار و ۵۰۰ نفر در کمتر از دو هفته اعلام شده است. مبنای این آمار نیز اظهارات سه مقام وزارت کشور جمهوری اسلامی اعلام شده است. قربانیان شامل ۱۷ نوجوان و ۴۰۰ زن  هستند و در بین آنها نیروهای امنیتی و پلیس هم به چشم می‌خورند.

بیشتر از