زنگ خطر شیوع بیماری سالک به صدا درآمده است

وزارت بهداشت: ابتلا به سالک در ۱۰ استان ایران به صورت بیماری بومی وجود دارد

تجمع زباله‌ها موارد ابتلا به بیماری‌ سالک را بیشتر کرده است‌ــ خبرگزاری فارس

هم‌زمان با شروع فصل تابستان، زنگ خطر شیوع بیماری سالک در نقاط مختلف ایران به صدا درآمده است. پیش‌تر گزارش‌هایی از شیوع این بیماری در استان‌های فارس و اصفهان منتشر شده بود و حالا نیز از روند فزاینده ابتلا به سالک در ساوه خبرهایی به گوش می‌رسد. بر مبنای گزارش وزارت بهداشت، در ۱۹ استان ایران ابتلا به سالک به‌صورت بیماری بومی (اندمیک) وجود دارد.

محمودرضا سازنده، دادستان عمومی و انقلاب ساوه روز چهارشنبه هفتم تیرماه، در نشستی اذعان کرد که بیماری سالک تا پیش از این در روستاهای ساوه مشاهده شده بود اما اینک موارد ابتلا به این بیماری در شهر به شکل نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است.

در همین نشست، محمدامین قربانپور، سرپرست مرکز بهداشت ساوه، نیز گفت که در حال حاضر پنج مورد مشکوک به بیماری سالک در شهر ساوه مشاهده شده است. او از ارجاع این موارد به آزمایشگاه برای تشخیص قطعی خبر داد و افزود در صورت تایید قطعی بیماری، موضوع نگران‌کننده خواهد بود.

مجموع سخنان دادستان عمومی و انقلاب و مقام‌های شهری ساوه آشکار می‌کند که تکمیل نشدن فاضلاب شهری و به‌ دنبال آن افزایش حیوانات و حشرات عامل اصلی ابتلا به بیماری سالک در شهر ساوه است. با این‌ حال، چنین به نظر می‌رسد که برای تکمیل فاضلاب شهری و طرح‌های نیمه‌تمام اقدام مناسبی انجام نمی‌شود.

امیررضا یوسفیان، شهردار ساوه، در نشست مقام‌های این شهر با سلب مسئولیت از شهرداری گفت که تکمیل نشدن کامل شبکه فاضلاب به جولان جوندگان و حیوانات ولگرد در جوی‌های فاضلاب شهری منجر و برای مجموعه مدیریت شهری دردسرآفرین شده است. او همچنین ادعا کرد که شهرداری ساوه برای مبارزه با «حیوانات موذی» پیمانکار طعمه‌گذار استخدام کرده است.

گزارش‌ هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که با شروع فصل تابستان، موارد ابتلا به بیماری سالک در برخی دیگر از نقاط ایران نیز افزایش یافته است. اواخر خردادماه، پرویز پرویزی، عضو هیئت‌علمی بخش انگل‌شناسی انستیتو پاستور، گفت که اصفهان مهم‌ترین کانون سالک در کشور است. او همچنین خبر داد که سالانه ۲۰ هزار مورد جدید بیماری سالک در ایران شناسایی می‌شود.

هم‌زمان عباس رضاییان‌زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فارس، نیز اعلام کرد که ۱۲ شهر استان فارس از جمله شیراز، مرودشت، بیضا، خرامه، بختگان، زرقان، آباده و غیره از کانون‌های مهم بیماری سالک به شمار می‌روند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فارس نیز گزارش داد که مواردی از ابتلا به این بیماری در مناطق پرتراکم شهر شیراز از جمله منطقه سنگ سیاه مشاهده شده است. کاربران رسانه‌های اجتماعی هم با انتشار تصاویری از شیوع بیماری سالک در برخی مناطق شیراز خبر دادند. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فارس نیز تایید کرده بود که سالانه بیش از چهار هزار بیمار سالک در این استان شناسایی می‌شود.

مقام‌های وزارت بهداشت همواره مدعی‌اند که موارد ابتلا به بیماری کاهشی است اما گزارش‌ها آشکار می‌کند که تعلیق طرح‌های شبکه آب و فاضلاب و آلودگی‌های محیطی از جمله تجمع زباله‌ها و نخاله‌ها که طی سال‌های اخیر بیشتر هم شده است ابتلا به بیماری‌های عفونی از جمله سالک را بیشتر کرده است. کما اینکه تا پیش از این، بیشترین موارد ابتلا به سالک در روستاها بود اما اکنون نوع شهری این بیماری افزایش یافته است.

پیش‌تر محمدرضا شیرزادی، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل‌انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، به خبرگزاری ایسنا گفته بود سالک به‌عنوان بیماری آندمیک در ۱۹ استان ایران وجود دارد.

سالک یک بیماری انگلی تک‌یاخته‌ای میکروسکوپی است که به‌وسیله پشه خاکی به انسان منتقل و سبب بروز زخم پوستی می‌شود. بهبود این زخم ممکن است تا بیش از یک سال طول بکشد ولی جای آن پس از بهبودی تا پایان عمر باقی می‌ماند. این بیماری به دو صورت روستایی و شهری بروز پیدا می‌کند و متخصصان می‌گویند بهترین راه پیشگیری از آن رعایت بهداشت فردی و محیطی است.